KUNC, Josef, Irena OPLUŠTILOVÁ, Petr TONEV and Jaroslav MARYÁŠ. Difúze konceptu fast food v ČR: příklad řetězce McDonalds (Diffusion of Fast Food Concept in Czech Republic: McDonalds chain example). In 50 let geografie na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci, Olomouc. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Difúze konceptu fast food v ČR: příklad řetězce McDonalds
Name (in English) Diffusion of Fast Food Concept in Czech Republic: McDonalds chain example
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor), Irena OPLUŠTILOVÁ (203 Czech Republic), Petr TONEV (203 Czech Republic) and Jaroslav MARYÁŠ (203 Czech Republic).
Edition 50 let geografie na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci, Olomouc, 2009.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/09:00029516
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) změna chování; společnost; difúze inovace; řetězec McDonalds; Česká republika
Keywords in English Behavior Change; Society; Diffusion of Innovation; McDonalds Chain; The Czech Republic
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 6/1/2010 15:03.
Abstract
Za posledních zhruba 20 let došlo v České republice k výrazným proměnám souvisejících mj. také se změnami ve způsobech lidského chování, jež se odrazily ve zcela odlišných postojích a kulturně-společenských návycích několika různých generací. Tyto změny jsou vázány také na volnočasové aktivity související s postupující globalizací, např. se vstupem nadnárodních řetězců typu fast food na náš trh. Největším řetězcem tohoto typu je skupina McDonalds, která se u nás etablovala již od počátku 90. let. McDonalds se stal ve světě a do jisté míry bohužel i v České republice významným fenoménem, ovlivňujícím kulturu a životní postoj nejen mladé generace narozenou po roce 1989. Protože se jedná o nový prvek v našem prostoru, můžeme ho považovat za inovaci a pokusit se identifikovat a zhodnotit jeho difúzní proces. To je také základním cílem našeho příspěvku.
Abstract (in English)
The Czech Republic passed by significant transformations related among others to human behavior turnovers during last 20 years. The changes have shown up in different approaches and socio-cultural customs of several various generations. The changes are engaged also to leisure time activities relating to progressive globalization, e.g. with admittion of transnational fast food chain to czech market. The biggest company domain is McDonalds Corporation established in Czech Republic since the beginning of 90s. McDonalds became in the world and unfortunately in the Czech Republic as well important phenomenon inspiring culture and lifestyle not only of young generation born after 1989. Like a new appearance in our space is to be consider innovation phenomenon and we are going to identify and asses its diffusion process. And this is primary objective of our contribution as well.
Links
GA403/09/0885, research and development projectName: Prostorové modely chování v měnícím se urbánním prostředí z pohledu geografie času
Investor: Czech Science Foundation, Spatial models of behaviour in transforming urban environment: time geographical approach
PrintDisplayed: 1/5/2024 22:31