KRÁTKÁ, Jana. The Relation between a Viewer and the Fictional Character in Light of his Activity, Reflection and Experiential Learning. The International Journal of Learning. USA: Common Ground Publishing LLC, 2009, vol. 16, No 6, p. 157-168. ISSN 1447-9494.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Relation between a Viewer and the Fictional Character in Light of his Activity, Reflection and Experiential Learning
Name in Czech Vztah mezi divákem a fikční postavou ve vztahu k jeho aktivitě, refelxi a zkušenostnímu učení
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition The International Journal of Learning, USA, Common Ground Publishing LLC, 2009, 1447-9494.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00029521
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) fikční postava; divák; reflexe; zkušenostní učení; aktivita
Keywords in English fictional character; viewer; reflection; experiential learning; activity
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 4/10/2009 17:27.
Abstract
This study analyses the relation between a viewer and the audiovisual fictional character, presuming that the relation operates on a more integrated basis of his self-reflection. By means of the fictional characters' stories from our audiovisual culture the viewer gains experience in many different fields. This experiential learning results from the process of his identification with the character, which is a part of a larger process of his own reflection. Deep comparison with the character and his or her situation also performs a crucial part of social and emotional learning. Afterwards, self-assessment is a significant part of identification with the character.
Abstract (in Czech)
Přítomná studie analyzuje vztah mezi audiovizuální fikční postavou a divákem, přičemž vychází z předpokladu, že tento vztah funguje na komplexnější bázi sebereflexe. Prostřednictvím příběhů fikčních postav audiovizuální kultury divák nabývá zkušeností s nejrůznějšími tématy. Toto zkušenostní učení vychází z procesu identifikace s postavou, který je součástí širšího procesu (sebe)reflexe. Hluboká komparace fikční postavy a její situace se sebou samým také vystupuje jako klíčová součást sociálního a emocionálního učení. Podstatnou součástí, ale také výsledkem procesu identifikace s postavou je potom sebehodnocení.
Links
GP406/08/P176, research and development projectName: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Czech Science Foundation, Patterns of Moving Images: Film and Audiovisual Reception Among Contemporary Czech Young People
PrintDisplayed: 27/4/2024 05:13