NĚMEC, Jiří. Sociální a kulturní determinanty a strategie edukace romských žáků (Social and cultural determinants and strategies of Romany pupils education). Orbis Scholae. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, vol. 3, No 1, p. 99-120. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sociální a kulturní determinanty a strategie edukace romských žáků
Name in Czech Sociální a kulturní determinanty a strategie edukace romských žáků
Name (in English) Social and cultural determinants and strategies of Romany pupils education
Authors NĚMEC, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Orbis Scholae, Praha, UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Orbis Scholae - Odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036798
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; sociální a kulturní determinanty vzdělávání; sociálně znevýhodněné skupiny žáků; strategie edukace romských žáků; rozhovor
Keywords in English quality research; focus group; social and cultural determinants of the education; socially handicapped groups of pupils; strategies of Romany pupils education; interview
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Changed: 10/10/2009 22:11.
Abstract
Výzkumná studie vychází ze závěrů řady kvalitativních výzkumných sond, které pracovníci katedry sociální pedagogiky realizovali v posledních několika letech. Autor na základě kvalitativních výzkumných přístupů, především s použitím ohniskových skupin a rozhovorů, popisuje sociální a kulturní determinanty, kterými jsou ovlivňováni romští žáci. Deskripce dílčích determinant byla vytvářena v kontextu teorie sociální a kulturní reprodukce a reprodukce vzdělání, kterou rozpracovává sociologie. Studii završuje návrh možných strategií edukace romských žáků.
Abstract (in English)
The research is based on the conclusions of a series of research probes that had been realised by the team of the social pedagogy department in the last years. The author - using the quality research principles and using mostly the method of focus groups and interviews - describes social and cultural determinants that influence the Romany people. The description of the partial determinants was created in the context of the theory of social and cultural reproduction and educational reproduction that is deal with by sociology. The study is finished by an outline of possible strategies for Romany pupils education.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 20/5/2024 08:10