V originále
Na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity se již pět let vyučuje samostatný obor Výchova ke zdraví. Cílem šetření bylo zjistit, jaké mínění mají současní či budoucí učitelé na samostatnou existenci oboru Výhova ke zdraví na pedagogické fakultě, či téhož předmětu na základních školách. Anonymními dotazníky byli osloveni učitelé pedagogické fakulty, učitelé základních škol, studenti pedagogické fakulty a studenti středních škol. Bylo zjištěno, že studující učitelství a studenti středních škol jsou většinou toho mínění, že samostatná existence oboru Výchova ke zdraví je nutná. Stejný názor zastávají i mladší učitelé (do 45 lez věku). Naproti tomu mnozí dříve narození pedagogové nechápou, proč by měl být tento obor samostatný a co by měl obsahovat. Zjištění dále okázalo, že samostatná existence oboru (předmětu) Výchova ke zdraví je logicky opodstatněná a že spojením této disciplíny s oborem (předmětem) jiným, ztrácí výuka Výchovy ke zdraví nejen efektivitu, ale i vlastní smysl.
Anglicky
Health Education field of study has been already taught separately for five years in the Faculty of Education, Masaryk university. The aim of the survey was to determine what is the opinion of current and future teachers of the separate existence of the Health education field of study in the Faculty of Education or in elementary schools. The anonymous questionnaires were used. The teachers from Faculty of Education, teachers from basic schools, students from Faculty of Education and students from secondary schools were asked. It was found out that students studying Teaching profession and students from secondary schools think that separate existence of the Health edcuation field of study is necessary. Also the younger teachers (younger than 45 years) maintain the same position. On the other hand, elderly teachers have a problem with this new discipline. Moreover,these facts show that separate existence of Health Education field of study is reasonable.