HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Pavel MENŠÍK. PĚT LET EXISTENCE OBORU VÝCHOVA KE ZDRAVÍ NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MASARYKOVY UNIVERSITY (FIVE YEARS OF THE EXISTENCE OF THE FIELD /HEALTH EDUCATION/ IN FACULTY OF EDUCATION, MASARYK UNIVERSITY). In 2nd international conference Health Education and Quality of Life. 1st ed. České Budějovive: Jihočeská universita, České Budějovice, 2009, p. 80 - 86. ISBN 978-80-7394-180-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PĚT LET EXISTENCE OBORU VÝCHOVA KE ZDRAVÍ NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MASARYKOVY UNIVERSITY
Name in Czech PĚT LET EXISTENCE OBORU VÝCHOVA KE ZDRAVÍ NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MASARYKOVY UNIVERSITY
Name (in English) FIVE YEARS OF THE EXISTENCE OF THE FIELD /HEALTH EDUCATION/ IN FACULTY OF EDUCATION, MASARYK UNIVERSITY
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic) and Pavel MENŠÍK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. České Budějovive, 2nd international conference Health Education and Quality of Life, p. 80 - 86, 7 pp. 2009.
Publisher Jihočeská universita, České Budějovice
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036838
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7394-180-2
Keywords (in Czech) Pedagogická fakulta – základní škola – obor (předmět) Výchova ke zdraví – učitelé – studenti učitelství
Keywords in English Faculty of Education - elementary school - Health education field of study - teachers - students of Teaching profession
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 13/10/2009 09:40.
Abstract
Na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity se již pět let vyučuje samostatný obor Výchova ke zdraví. Cílem šetření bylo zjistit, jaké mínění mají současní či budoucí učitelé na samostatnou existenci oboru Výhova ke zdraví na pedagogické fakultě, či téhož předmětu na základních školách. Anonymními dotazníky byli osloveni učitelé pedagogické fakulty, učitelé základních škol, studenti pedagogické fakulty a studenti středních škol. Bylo zjištěno, že studující učitelství a studenti středních škol jsou většinou toho mínění, že samostatná existence oboru Výchova ke zdraví je nutná. Stejný názor zastávají i mladší učitelé (do 45 lez věku). Naproti tomu mnozí dříve narození pedagogové nechápou, proč by měl být tento obor samostatný a co by měl obsahovat. Zjištění dále okázalo, že samostatná existence oboru (předmětu) Výchova ke zdraví je logicky opodstatněná a že spojením této disciplíny s oborem (předmětem) jiným, ztrácí výuka Výchovy ke zdraví nejen efektivitu, ale i vlastní smysl.
Abstract (in English)
Health Education field of study has been already taught separately for five years in the Faculty of Education, Masaryk university. The aim of the survey was to determine what is the opinion of current and future teachers of the separate existence of the Health education field of study in the Faculty of Education or in elementary schools. The anonymous questionnaires were used. The teachers from Faculty of Education, teachers from basic schools, students from Faculty of Education and students from secondary schools were asked. It was found out that students studying Teaching profession and students from secondary schools think that separate existence of the Health edcuation field of study is necessary. Also the younger teachers (younger than 45 years) maintain the same position. On the other hand, elderly teachers have a problem with this new discipline. Moreover,these facts show that separate existence of Health Education field of study is reasonable.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 21/8/2024 01:25