J 2009

Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy

ŠVAŘÍČEK, Roman

Basic information

Original name

Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy

Name (in English)

Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00036845

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

pomluvy; fámy; učitelé experti; mikropolitika školy; strategie

Keywords in English

gossip; rumours; expert teachers; school micro-politics; strategies

Tags

Reviewed
Změněno: 31/1/2012 21:32, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

V originále

Text se zabývá pomluvami v prostředí základní školy. V první části textu je vymezen problém pomluv a fám, ve druhé jsou popsány výsledky empirického zkoumání učitelů expertů. Závěry jsou podloženy empi-rickým zkoumáním zkušených učitelů, expertů, s použitím kvalitativního přístupu, narativního a biografického designu. Především je řešena otázka, jak pomluvy ovlivňují práci učitele experta, jeho identitu a pozici ve škole. Pomluvy ve škole nejsou vnímány jako nahodilé jevy, ale jako mikropolitická strategie používaná učiteli k získání vlivu a ochrany.

In English

This text deals with gossip in basic schools. Once clarified various forms of gossip and rumours, the author describes the outcome of an empirical research with expert teachers. The results are based on a research of experienced teachers, using the qualitative approach and the narrative and biographical designs. The study primarily comments on how gossip can influence the expert teacher's work and his/her identity and position within the school. As such, school gossip is not considered as a random phenomenon but rather a micro-political strategy used by teachers to gain influence and protection.