Detailed Information on Publication Record
2009
Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy
ŠVAŘÍČEK, RomanBasic information
Original name
Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy
Name (in English)
Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy
Authors
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/09:00036845
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
pomluvy; fámy; učitelé experti; mikropolitika školy; strategie
Keywords in English
gossip; rumours; expert teachers; school micro-politics; strategies
Tags
Reviewed
Změněno: 31/1/2012 21:32, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Text se zabývá pomluvami v prostředí základní školy. V první části textu je vymezen problém pomluv a fám, ve druhé jsou popsány výsledky empirického zkoumání učitelů expertů. Závěry jsou podloženy empi-rickým zkoumáním zkušených učitelů, expertů, s použitím kvalitativního přístupu, narativního a biografického designu. Především je řešena otázka, jak pomluvy ovlivňují práci učitele experta, jeho identitu a pozici ve škole. Pomluvy ve škole nejsou vnímány jako nahodilé jevy, ale jako mikropolitická strategie používaná učiteli k získání vlivu a ochrany.
In English
This text deals with gossip in basic schools. Once clarified various forms of gossip and rumours, the author describes the outcome of an empirical research with expert teachers. The results are based on a research of experienced teachers, using the qualitative approach and the narrative and biographical designs. The study primarily comments on how gossip can influence the expert teacher's work and his/her identity and position within the school. As such, school gossip is not considered as a random phenomenon but rather a micro-political strategy used by teachers to gain influence and protection.