ŠVAŘÍČEK, Roman. Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy (Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy). Studia paedagogica. Brno: MU, 2009, vol. 14, No 1, p. 87-108. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy
Name (in English) Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00036845
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pomluvy; fámy; učitelé experti; mikropolitika školy; strategie
Keywords in English gossip; rumours; expert teachers; school micro-politics; strategies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 31/1/2012 21:32.
Abstract
Text se zabývá pomluvami v prostředí základní školy. V první části textu je vymezen problém pomluv a fám, ve druhé jsou popsány výsledky empirického zkoumání učitelů expertů. Závěry jsou podloženy empi-rickým zkoumáním zkušených učitelů, expertů, s použitím kvalitativního přístupu, narativního a biografického designu. Především je řešena otázka, jak pomluvy ovlivňují práci učitele experta, jeho identitu a pozici ve škole. Pomluvy ve škole nejsou vnímány jako nahodilé jevy, ale jako mikropolitická strategie používaná učiteli k získání vlivu a ochrany.
Abstract (in English)
This text deals with gossip in basic schools. Once clarified various forms of gossip and rumours, the author describes the outcome of an empirical research with expert teachers. The results are based on a research of experienced teachers, using the qualitative approach and the narrative and biographical designs. The study primarily comments on how gossip can influence the expert teacher's work and his/her identity and position within the school. As such, school gossip is not considered as a random phenomenon but rather a micro-political strategy used by teachers to gain influence and protection.
PrintDisplayed: 18/6/2024 01:25