PETROVIČOVÁ, Janka a Klára KAŠPAROVÁ. The Relationships of the Slovak and Czech enterprises towards their stakeholders (By semantic selection test). E + M Ekonomie a management. 2009, roč. 12, č. 2, s. 97-106. ISSN 1212-3609.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Relationships of the Slovak and Czech enterprises towards their stakeholders (By semantic selection test)
Název česky Vztah slovenských a českých podniků ke svým stakeholderům (za použití Testu sémantického výběru)
Autoři PETROVIČOVÁ, Janka (703 Slovensko) a Klára KAŠPAROVÁ (203 Česká republika, garant).
Vydání E + M Ekonomie a management, 2009, 1212-3609.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/09:00036887
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS 000266809600001
Klíčová slova česky vztahový marketing; stakeholdeři; podniky; test sémantického výběru; postoje
Klíčová slova anglicky relationship marketing; stakeholders; enterprises; semantic selection test; attitudes
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Klára Kašparová, Ph.D., učo 16090. Změněno: 9. 4. 2010 15:41.
Anotace
The relationships with customers but also with other stakeholders a business comes into contact are an inevitable part of enterprises interests and requires careful managing. While some contacts are short and relatively unimportant, others are close and enduring. The choice and development of the right relationship is not easy and the knowledge about the perception of both partners from this dyadic relationship may be a good base for elimination of mutual barriers that could imply improvement of the relationship. Many aspects from this field may be examined; the main goal of our article was to research attitudes (specifically their emotional part) of Slovak and Czech enterprises towards particular stakeholders that can reflect one dimension of the relationship. To obtain basic information about the attitudes we interviewed 115 micro and small enterprises from the Czech and Slovak Republic, out of which 54 were micro companies and 61 were small companies. The method of semantic selection test was adopted for the purpose of this research. We used correspondence analysis to provide structural and quantitative information about the relationships of the respondents towards particular types of stakeholders. In our article we present information about the situation in the Slovak Republic, in the Czech Republic and a comparison of both countries under study. We found out that there were not notable differences between both countries. The most positive attitudes were expressed towards customers, employees and academic centres, the most negative ones were towards competition and state and local administration authorities. Other future research might reveal the background of negative attitudes with particular stakeholders, their reasons, and after obtaining this information it would be possible to recommend solutions how to change the perception, eliminate barriers and subsequently improve relationships and develop a stakeholder strategy.
Anotace česky
Vztah podniku nejen se zákazníky ale také s ostatními typy stakeholderů je nezbytným zájmem podniku a vyžaduje pečlivé řízení. Některé vztahy jsou krátkodobé a relativně nedůležité, zatímco jiné jsou velmi pevné a trvalé. Výběr a budování správného typu vztahu není jednoduché a znalost o vnímání obou patrnerů v diadickém vztahu může být dobrým základem pro minimalizaci vzájemných bariér a může tak přispět k zlepšení vztahu. Cílem tohoto příspěvku bylo analyzovat emocionální složku postoje zástupců slovenských a českých podniků, která odráží jednu dimenzi vztahu. Pro odhalení této složky postoje byla použita korespondenční analýza. Z analýzy vyplynulo, že emocionální složka postoje respondentů vůči jednotlivým typům stakeholderů se příliš ve zkoumaných státech neliší.
Návaznosti
1M0524, projekt VaVNázev: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 05:55