POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Quest for the Stages of Life and Professional Careers of Czech School Headteachers. In European Conference on Educational Research 2009: "Theory and Evidence in European Educational Research", Vienna. 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Quest for the Stages of Life and Professional Careers of Czech School Headteachers
Název česky Hledání fází životní a profesní dráhy a kariéry ředitelů českých škol
Autoři POL, Milan (203 Česká republika, garant), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika).
Vydání European Conference on Educational Research 2009: "Theory and Evidence in European Educational Research", Vienna, 2009.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00029576
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky ředitel;škola;česká;fáze;životní;profesní;dráha;kariéra
Klíčová slova anglicky Headteachers;School;Czech;Stages;Life;Professional;Career
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Změněno: 8. 11. 2009 19:01.
Anotace
In the last almost two decades, the Czech educational system underwent dramatic changes largely affecting the expectations related to schools and their leading representatives. As a major consequence, schools are now expected to be able to absorb the metamorphoses of the external circumstances and rather autonomously decide about their own profilation and prospects. A dominant role in the new adjustment was assigned to headteachers (Pařízek, 1992; Walterová et al, 2004; etc). The expectations related to them are still being increased by the amplified demands for the quality of the provided education. The current knowledge indicates that the manner in which every headteacher performs his/her role - thus what the headteacher is doing in the school when confronted with said expectations - is a manifestation of his/her previous experience and the objectives to achieve in life and professional career (Pol, Hloušková, Novotný, Zounek, 2005; Pol, Novotný, 2005). The target of our research is to contribute to the knowledge of the theory and practice of the headteachers' work in the context of their life and professional careers. Life and professional career is understood as an imaginary line created by an individual along his/her aims in life. It is influenced by the environment and related to the competencies, interests and opportunities of each individual (Hierbert, Borgen, 2002; Gysbers, Heppner, Johnston, 1998). This contribution will present answers to a major question of our research: What shapes the life and professional career of a headteacher of a Czech school? We will mainly be interested in who becomes school headteacher, in which stages of their lives headteachers adopt their position, which particular stages in the execution of their job are typical, which critical incidents are related to the position of the headteacher, and so forth.
Anotace česky
Příspěvek je další z řady výstupů výzkumného projektu "Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha" (GAČR, 406/07/0845). Cílem kvalitativně vedeného výzkumu je přispět k poznání práce ředitelů škol v kontextu jejich životní a profesní dráhy. Prolínání profesní a životní dráhy interpretujeme mimo jiné na základě určujících momentů, které kariéru ředitelů rozdělují do pomyslných fází. V tomto příspěvku navazujeme na předchozí konferenční vystoupení, kde jsme rozkryli metodologii výzkumu a zakládání ředitelské kariéry (ČAPV 2007, 2008) a nyní představíme základní rysy dalších fází ve vývoji ředitelské dráhy.
Návaznosti
GA406/07/0845, projekt VaVNázev: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Grantová agentura ČR, Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 22:46