SKOPAL, Pavel. Spolužáci jdou do kina: význam filmu a kina v životě brněnských dětí po 2. světové válce (Schoolmates go to the cinema). In Československé město včera a dnes: každodennost - reprezentace - výzkum. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Spolužáci jdou do kina: význam filmu a kina v životě brněnských dětí po 2. světové válce
Name (in English) Schoolmates go to the cinema
Authors SKOPAL, Pavel.
Edition Československé město včera a dnes: každodennost - reprezentace - výzkum, 2009.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) dějiny filmové recepce, orální historie, lokální dějiny
Keywords in English history of film reception, oral history, local history
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 14/11/2009 15:17.
Abstract
Předkládaný výzkum role, kterou hrála aktivita návštěvy kina, a významů, připisovaných konkrétním filmům a filmovým žánrům, se snaží propojit přístup recepčních studií založený na studiu dobového diskurzu a archivních materiálů s empirickým výzkumem realizovaným formou orální historie. Cílem je analyzovat vztah klíčových institucí, které vytvářely významný rámec dětské recepce filmu, tj. školy, rodiny a církve, k filmové kultuře, a z tohoto východiska interpretovat jednak dostupná kvantitativní data o chování a postojích dětí ve vztahu k filmu a kinu, jednak výpovědi pamětníků, se kterými byly provedeny semistrukturované rozhovory. Důležitý pramen pro prezentovanou studii představoval rozsáhlý sociologický výzkum, který zahájil v Brně v letech 1946-47 Výzkumný ústav pedagogický, resp. seminář profesora I. A. Bláhy. Součástí rozsáhlého projektu byl „výzkum dítěte … jak děti bydlí, jak se šatí a živí. Dále půjde o zkoumání vlivu rodinného ovzduší na dítě … i otázky, týkající se zábav dětí.“ Dotazníky, které po nedokončeném projektu zůstaly, obsahují množství cenných etnografických dat, včetně informací o návštěvě kina. Vedle zpracování vzorku dotazníků z vybraných školních tříd jsem provedl rozhovory se 17 spolužáky ze dvou tříd, které se Bláhova výzkumu v letech 1946/47 účastnily. Archivní prameny, dobový tisk a dotazníky Bláhova výzkumu umožnily rekonstruovat mechanismy, kterými především škola (organizované školní projekce), ale také církev (hodnocení a doporučování filmů v distribuci) a rodina (vzdělání, kulturní a ekonomický kapitál) ovlivňovaly divácké preference dětí. Interpretace rozhovorů s pamětníky se pak zaměřuje především na jeden zásadní faktor, který významně ovlivňoval roli kina v každodennosti dětí, a to situovanost v socio-kulturní geografii města: individuální zkušenost dětí s filmovou kulturou byla zásadně formována prostorovou dostupností nejbližších kin, jejich charakterem a programovou nabídkou.
Links
GP408/07/P174, research and development projectName: Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny
Investor: Czech Science Foundation, American and West-European Cinema in Czechoslovakia 1945-1989: cultural history, history of film recption
PrintDisplayed: 29/9/2024 08:50