Informační systém MU
POVOLNÁ, Renata. Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching). In Research in English Language Teacher Education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 68-74. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4967-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)
Name in Czech Interpretace významu v mluveném diskurzu (a její vliv na výuku)
Authors POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Research in English Language Teacher Education, p. 68-74, 7 pp. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2009.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00029612
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4967-3
Keywords (in Czech) interpretace významu-mluvený diskurz
Keywords in English interpretation of meaning-spoken discourse
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D., učo 1136. Changed: 2/12/2009 18:55.
Abstract
Based on Leechs model of communication the author discusses the relationship between discourse and text and explains the importance of the Co-operative Principle and the Politeness Principle for successful communication and adequate interpretation of meaning to be conveyed. While presenting examples which illustrate how meaning is communicated in different contextual situations, she proves that there is permanent negotiation of meaning between all discourse participants. Thus, the study of language devices that enhance the flow of interaction and contribute to the establishment of discourse coherence becomes indispensable, in particular in language teaching at faculties of education.
Abstract (in Czech)
Na základě Leechova modelu komunikace autorka zvažuje vztah mezi diskurzem a textem a vysvětluje význam Kooperativního principu a Principu zdvořilosti pro úspěšnou komunikaci a adekvátní interpretaci sdělovaného významu. Uvádí příklady, které dokládají, jak je význam předáván v různých kontextových situacích, a dále dokazuje, ze probíhá permanentní pojednávání významu mezi všemi účastníky diskurzu. Proto studium prostředků, které umožňují hladký průběh interakce a příspívají tak ke koherenci diskurzu, jsou nezbytné, zvláště pro výuku na pedagogických fakultách.
Links
GA405/08/0866, research and development projectName: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Czech Science Foundation, Coherence and Cohesion in English Discourse
Displayed: 30/7/2024 11:26