Detailed Information on Publication Record
2009
Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)
POVOLNÁ, RenataBasic information
Original name
Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)
Name in Czech
Interpretace významu v mluveném diskurzu (a její vliv na výuku)
Authors
POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Research in English Language Teacher Education, p. 68-74, 7 pp. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2009
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00029612
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-4967-3
Keywords (in Czech)
interpretace významu-mluvený diskurz
Keywords in English
interpretation of meaning-spoken discourse
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/12/2009 18:55, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
V originále
Based on Leechs model of communication the author discusses the relationship between discourse and text and explains the importance of the Co-operative Principle and the Politeness Principle for successful communication and adequate interpretation of meaning to be conveyed. While presenting examples which illustrate how meaning is communicated in different contextual situations, she proves that there is permanent negotiation of meaning between all discourse participants. Thus, the study of language devices that enhance the flow of interaction and contribute to the establishment of discourse coherence becomes indispensable, in particular in language teaching at faculties of education.
In Czech
Na základě Leechova modelu komunikace autorka zvažuje vztah mezi diskurzem a textem a vysvětluje význam Kooperativního principu a Principu zdvořilosti pro úspěšnou komunikaci a adekvátní interpretaci sdělovaného významu. Uvádí příklady, které dokládají, jak je význam předáván v různých kontextových situacích, a dále dokazuje, ze probíhá permanentní pojednávání významu mezi všemi účastníky diskurzu. Proto studium prostředků, které umožňují hladký průběh interakce a příspívají tak ke koherenci diskurzu, jsou nezbytné, zvláště pro výuku na pedagogických fakultách.
Links
GA405/08/0866, research and development project |
|