V originále
In this paper, the composition of a unique educational work 'De nuptiis Philologiae et Mercurii', written by Martianus Capella probably in the fifth-century Vandal Carthage, is analysed in terms of the author's direct entries into the plot. The main aim of the paper is to show that Martianus' commentaries, which are put forward in the form of dialogues with diverse characters (the reader, the son, Muse, and the personified Satire; Mart. Cap. §1f., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), do not only serve as a justification of the composition in which a satiric narration presents a serious education matter, but that the commentaries also comply with and highlight his hierarchical understanding of an advanced educational conception aiming at harmony.
Česky
V příspěvku autorka analyzuje metatextové vstupy autora do děje, přítomné v půvabné a jedinečné vzdělávací práci De nuptiis Philologiae et Mercurii, sepsané Martianem Capellou někdy ve druhé polovině 5. století po Kr. v africkém prostředí Vandaly dobytého Kartága. Cílem studie je ukázat, že autorské komentáře, bez výjimky probíhající formou dialogu s různými postavami (čtenářem, synem, Múzou, personifikovanou Satirou; Mart. Cap. §1n., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), neslouží pouze jako kompoziční obhajoba využití satirického narativního rámce pro prezentaci závažného naukového obsahu, ale kopíruje a umocňuje hierarchické pojetí hlubší vzdělávací koncepce směřující k naplnění harmonie.