J 2009

Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella

PETROVIĆOVÁ, Katarina

Basic information

Original name

Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella

Name in Czech

Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Kompoziční záměry díla De nuptiis Philologiae et Mercurii Martiana Capelly

Authors

PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7402

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00029622

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Literatura; římské císařství; encyklopedie; sedm svobodných nauk; Martianus Capella

Keywords in English

Literature; Roman Empire; Encyclopedy; Seven Liberal Arts; Martianus Capella

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/10/2011 08:08, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.

Abstract

V originále

In this paper, the composition of a unique educational work 'De nuptiis Philologiae et Mercurii', written by Martianus Capella probably in the fifth-century Vandal Carthage, is analysed in terms of the author's direct entries into the plot. The main aim of the paper is to show that Martianus' commentaries, which are put forward in the form of dialogues with diverse characters (the reader, the son, Muse, and the personified Satire; Mart. Cap. §1f., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), do not only serve as a justification of the composition in which a satiric narration presents a serious education matter, but that the commentaries also comply with and highlight his hierarchical understanding of an advanced educational conception aiming at harmony.

In Czech

V příspěvku autorka analyzuje metatextové vstupy autora do děje, přítomné v půvabné a jedinečné vzdělávací práci De nuptiis Philologiae et Mercurii, sepsané Martianem Capellou někdy ve druhé polovině 5. století po Kr. v africkém prostředí Vandaly dobytého Kartága. Cílem studie je ukázat, že autorské komentáře, bez výjimky probíhající formou dialogu s různými postavami (čtenářem, synem, Múzou, personifikovanou Satirou; Mart. Cap. §1n., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), neslouží pouze jako kompoziční obhajoba využití satirického narativního rámce pro prezentaci závažného naukového obsahu, ale kopíruje a umocňuje hierarchické pojetí hlubší vzdělávací koncepce směřující k naplnění harmonie.

Links

GP405/07/P202, research and development project
Name: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
Investor: Czech Science Foundation, A Genre Characteristics of Ancient Scholarly Writings in Relation to the Educational System of Seven Liberal Arts and its Development
MSM0021622435, plan (intention)
Name: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The Centre for the Interdisciplinary Research of Ancient Languages and Older Stages of Modern Languages