Detailed Information on Publication Record
2009
Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella
PETROVIĆOVÁ, KatarinaBasic information
Original name
Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella
Name in Czech
Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Kompoziční záměry díla De nuptiis Philologiae et Mercurii Martiana Capelly
Authors
PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7402
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/09:00029622
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Literatura; římské císařství; encyklopedie; sedm svobodných nauk; Martianus Capella
Keywords in English
Literature; Roman Empire; Encyclopedy; Seven Liberal Arts; Martianus Capella
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 24/10/2011 08:08, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.
V originále
In this paper, the composition of a unique educational work 'De nuptiis Philologiae et Mercurii', written by Martianus Capella probably in the fifth-century Vandal Carthage, is analysed in terms of the author's direct entries into the plot. The main aim of the paper is to show that Martianus' commentaries, which are put forward in the form of dialogues with diverse characters (the reader, the son, Muse, and the personified Satire; Mart. Cap. §1f., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), do not only serve as a justification of the composition in which a satiric narration presents a serious education matter, but that the commentaries also comply with and highlight his hierarchical understanding of an advanced educational conception aiming at harmony.
In Czech
V příspěvku autorka analyzuje metatextové vstupy autora do děje, přítomné v půvabné a jedinečné vzdělávací práci De nuptiis Philologiae et Mercurii, sepsané Martianem Capellou někdy ve druhé polovině 5. století po Kr. v africkém prostředí Vandaly dobytého Kartága. Cílem studie je ukázat, že autorské komentáře, bez výjimky probíhající formou dialogu s různými postavami (čtenářem, synem, Múzou, personifikovanou Satirou; Mart. Cap. §1n., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), neslouží pouze jako kompoziční obhajoba využití satirického narativního rámce pro prezentaci závažného naukového obsahu, ale kopíruje a umocňuje hierarchické pojetí hlubší vzdělávací koncepce směřující k naplnění harmonie.
Links
GP405/07/P202, research and development project |
| ||
MSM0021622435, plan (intention) |
|