PETROVIĆOVÁ, Katarina. Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella. Graeco-Latina Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 14/2009, 1-2, p. 191-209. ISSN 1803-7402.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella
Name in Czech Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Kompoziční záměry díla De nuptiis Philologiae et Mercurii Martiana Capelly
Authors PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7402.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029622
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Literatura; římské císařství; encyklopedie; sedm svobodných nauk; Martianus Capella
Keywords in English Literature; Roman Empire; Encyclopedy; Seven Liberal Arts; Martianus Capella
Tags Ancient educational literature, Encyclopedic Literature
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D., učo 10362. Changed: 24/10/2011 08:08.
Abstract
In this paper, the composition of a unique educational work 'De nuptiis Philologiae et Mercurii', written by Martianus Capella probably in the fifth-century Vandal Carthage, is analysed in terms of the author's direct entries into the plot. The main aim of the paper is to show that Martianus' commentaries, which are put forward in the form of dialogues with diverse characters (the reader, the son, Muse, and the personified Satire; Mart. Cap. §1f., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), do not only serve as a justification of the composition in which a satiric narration presents a serious education matter, but that the commentaries also comply with and highlight his hierarchical understanding of an advanced educational conception aiming at harmony.
Abstract (in Czech)
V příspěvku autorka analyzuje metatextové vstupy autora do děje, přítomné v půvabné a jedinečné vzdělávací práci De nuptiis Philologiae et Mercurii, sepsané Martianem Capellou někdy ve druhé polovině 5. století po Kr. v africkém prostředí Vandaly dobytého Kartága. Cílem studie je ukázat, že autorské komentáře, bez výjimky probíhající formou dialogu s různými postavami (čtenářem, synem, Múzou, personifikovanou Satirou; Mart. Cap. §1n., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), neslouží pouze jako kompoziční obhajoba využití satirického narativního rámce pro prezentaci závažného naukového obsahu, ale kopíruje a umocňuje hierarchické pojetí hlubší vzdělávací koncepce směřující k naplnění harmonie.
Links
GP405/07/P202, research and development projectName: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
Investor: Czech Science Foundation, A Genre Characteristics of Ancient Scholarly Writings in Relation to the Educational System of Seven Liberal Arts and its Development
MSM0021622435, plan (intention)Name: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The Centre for the Interdisciplinary Research of Ancient Languages and Older Stages of Modern Languages
PrintDisplayed: 24/5/2024 09:56