PETROVIĆOVÁ, Katarina. Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella. Graeco-Latina Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, roč. 14/2009, 1-2, s. 191-209. ISSN 1803-7402. 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Compositional aims of De nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus Capella
Název česky Nescioquid inopinum intactumque moliens cano... : Kompoziční záměry díla De nuptiis Philologiae et Mercurii Martiana Capelly
Autoři PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7402.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00029622
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Literatura; římské císařství; encyklopedie; sedm svobodných nauk; Martianus Capella
Klíčová slova anglicky Literature; Roman Empire; Encyclopedy; Seven Liberal Arts; Martianus Capella
Štítky Ancient educational literature, Encyclopedic Literature
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D., učo 10362. Změněno: 24. 10. 2011 08:08.
Anotace
In this paper, the composition of a unique educational work 'De nuptiis Philologiae et Mercurii', written by Martianus Capella probably in the fifth-century Vandal Carthage, is analysed in terms of the author's direct entries into the plot. The main aim of the paper is to show that Martianus' commentaries, which are put forward in the form of dialogues with diverse characters (the reader, the son, Muse, and the personified Satire; Mart. Cap. §1f., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), do not only serve as a justification of the composition in which a satiric narration presents a serious education matter, but that the commentaries also comply with and highlight his hierarchical understanding of an advanced educational conception aiming at harmony.
Anotace česky
V příspěvku autorka analyzuje metatextové vstupy autora do děje, přítomné v půvabné a jedinečné vzdělávací práci De nuptiis Philologiae et Mercurii, sepsané Martianem Capellou někdy ve druhé polovině 5. století po Kr. v africkém prostředí Vandaly dobytého Kartága. Cílem studie je ukázat, že autorské komentáře, bez výjimky probíhající formou dialogu s různými postavami (čtenářem, synem, Múzou, personifikovanou Satirou; Mart. Cap. §1n., §219-222, §575-579, §806-809, §997-1000), neslouží pouze jako kompoziční obhajoba využití satirického narativního rámce pro prezentaci závažného naukového obsahu, ale kopíruje a umocňuje hierarchické pojetí hlubší vzdělávací koncepce směřující k naplnění harmonie.
Návaznosti
GP405/07/P202, projekt VaVNázev: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
Investor: Grantová agentura ČR, Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
MSM0021622435, záměrNázev: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 09:01