D 2009

Využívanie všeobecne platných princípov vo vyučovaní pohybových vzorcov profesnej sebaobrany na Strednej odbornej škole Policajného zboru v Pezinku

POLÁČEK, Andrej, Zdenko REGULI and Martin SEBERA

Basic information

Original name

Využívanie všeobecne platných princípov vo vyučovaní pohybových vzorcov profesnej sebaobrany na Strednej odbornej škole Policajného zboru v Pezinku

Name in Czech

Využívání obecně platných princípů ve výuce pohybových vzorců profesní sebeobrany na Střední odborné škole Policejního sboru v Pezinku

Name (in English)

Using of Common Principles in Training of Movement Structures in Professional Selfdefence at Higher Vocational School of Slovak Police Forces

Authors

POLÁČEK, Andrej (703 Slovakia), Zdenko REGULI (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEBERA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Praha, Zvládání extrémních situací, 16 pp. 2009

Publisher

CASRI

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/09:00037239

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-254-5909-6

Keywords (in Czech)

sebeobrana; principy aikidó; výcvik policie

Keywords in English

selfdefence; aikido principles; police training

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/8/2011 13:12, Mgr. Martin Sebera, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem studie bylo zjistit vliv obecných principů ve výcviku pohybových struktur v profesní sebeobraně. Sledovali jsme 20 studentů Střední odborné školy Policejního sboru Slovenské republiky v experimentální skupině a 20 studentů stejné školy v kontrolní skupině.. Po dobu řízeného pedagogického experimentu obě skupiny absolvovaly výcvik speciální tělesné výchovy (144 hodin). Vzdělávací program byl u obou skupin stejný z hlediska objemu (144 hodin tělesné přípravy), struktury (stála struktura vyučovací hodiny), frekvence (dvě vyučovací hodiny a jedna hodina docvičování týdně) a intenzity (dané tematickým plánem tělesné přípravy). Pohybová příprava byla stejná ve složkách: psychické (odstraňování stresu z fyzického kontaktu a strachu z pádů), fyzické (objem, frekvence a intenzita tréninkových jednotek), taktické (zejména legislativní podmínky), technické (předepsané tematickým plánem tělesné přípravy). U experimentální skupiny byly používané didaktické pravidlá aikidó, které byly experimentálním faktorem. Na konci experimentu byli všichni participanti testováni ve specifických sebeobranných dovednostech. Pět záměrně vybraných expertů hodnotilo podle specifické škály sebeobranný dovednosti z videozáznamů. Experimentální faktor měl statisticky významný vliv na kvalitu osvojení specifických sebeobranných dovedností.

In Czech

Cílem studie bylo zjistit vliv obecných principů ve výcviku pohybových struktur v profesní sebeobraně. Sledovali jsme 20 studentů Střední odborné školy Policejního sboru Slovenské republiky v experimentální skupině a 20 studentů stejné školy v kontrolní skupině.. Po dobu řízeného pedagogického experimentu obě skupiny absolvovaly výcvik speciální tělesné výchovy (144 hodin). Vzdělávací program byl u obou skupin stejný z hlediska objemu (144 hodin tělesné přípravy), struktury (stála struktura vyučovací hodiny), frekvence (dvě vyučovací hodiny a jedna hodina docvičování týdně) a intenzity (dané tematickým plánem tělesné přípravy). Pohybová příprava byla stejná ve složkách: psychické (odstraňování stresu z fyzického kontaktu a strachu z pádů), fyzické (objem, frekvence a intenzita tréninkových jednotek), taktické (zejména legislativní podmínky), technické (předepsané tematickým plánem tělesné přípravy). U experimentální skupiny byly používané didaktické pravidlá aikidó, které byly experimentálním faktorem. Na konci experimentu byli všichni participanti testováni ve specifických sebeobranných dovednostech. Pět záměrně vybraných expertů hodnotilo podle specifické škály sebeobranný dovednosti z videozáznamů. Experimentální faktor měl statisticky významný vliv na kvalitu osvojení specifických sebeobranných dovedností.