C 2009

Analysing Teaching Intercultural Communicative Competence in Czech Lower-secondary English Classes: CPV Video Study

ZERZOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Analysing Teaching Intercultural Communicative Competence in Czech Lower-secondary English Classes: CPV Video Study

Name in Czech

Analýza výuky interkulturní komunikativní kompetence v hodinách anglického jazyka na 2. stupni základních škol v České republice: CPV videostudie

Authors

ZERZOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Research in English Language Teacher Education, p. 190-199, 10 pp. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2009

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037255

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4967-3

Keywords (in Czech)

videostudie; CPV videostudie anglického jazyka; výuka reálií; interkulturní komunikativní kompetence; pozorování výuky; kategoriální systém

Keywords in English

video study; CPV Video Study of English; teaching culture; intercultural communicative competence; observing teaching; system of categories

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/11/2009 11:34, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

The contribution briefly introduces the project of CPV Video Study of English which is being carried out by the Educational Research Centre of Masaryk University's Faculty of Education in close cooperation with the English Department. It focuses in more detail on the description of the planned analysis of the approaches to teaching culture and their observation in English classes with special focus on observing enhancing intercultural communicative competence. It introduces the system of categories developed for observing teaching culture in English classes videotaped in the project of CPV Video Study of English and the preliminary results of the analysis of a sample of 23 videotaped lessons illustrating the categories present in the sample and examples of their representation in the form of transcribed passages.

In Czech

Příspěvek stručně představuje projekt CPV videostudie anglického jazyka, který realizuje Centrum pedagogického výzkumu Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity ve spolupráci s Katedrou anglického jazyka. Blíže se zaměřuje na popis plánované analýzy přístupů k výuce reálií a jejich pozorování ve výuce anglického jazyka se zvláštním zaměřením na pozorování rozvíjení interkulturní komunikativní kompetence. Příspěvek představuje kategoriální systém navržený pro pozorování výuky reálií v hodinách anglického jazyka natočených v projektu CPV videostudie anglického jazyka a předběžné výsledky analýzy vzorku 23 natočených hodin ilustrující zastoupené kategorie a vzorky transkriptů reprezentující jednotlivé kategorie.