Detailed Information on Publication Record
2009
Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání
VAĎUROVÁ, HelenaBasic information
Original name
Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání
Name in Czech
Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání
Name (in English)
Historical Overview and Current Understanding of Inclusive Education
Authors
VAĎUROVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 15 pp. 2009
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00037279
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-188-1
Keywords (in Czech)
integrace; inkluze; inkluzivní vzdělávání; speciální vzdělávací potřeby; mainstreaming
Keywords in English
integration; inclusion; inclusive education; special education needs; mainstreaming
Změněno: 3/2/2010 08:12, PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
V originále
V souvislosti se vzděláváním, zejména pokud jde o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jsou stále častěji skloňovány pojmy integrace, inkluze, mainstreaming či vzdělání pro všechny a vzdělání jako právo. Příspěvek na základě výzkumu autorky nastiňuje historické kořeny inkluzivního vzdělávání a jeho ukotvení v mezinárodních a národních dokumentech. Dále vymezuje pojmy integrace a inkluze a poskytuje přehled obecně uznávaných vymezení konceptu inkluzivního vzdělávání.
In English
Education of students with special education needs has undergone important changes in the last twenty years. The concepts of integration and inclusion, mainstreaming, education for all and education as a human right belong among the most frequently mentioned terms. The article based on the authors research offers an overview of the historical development of the concept of inclusive education and its position in international and national documents and statements. Furthermore, it defines the concepts of integration and inclusion and offers an overview of widely recognized definitions of inclusive education.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|