D 2009

Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání

VAĎUROVÁ, Helena

Basic information

Original name

Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání

Name in Czech

Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání

Name (in English)

Historical Overview and Current Understanding of Inclusive Education

Authors

VAĎUROVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 15 pp. 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037279

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-188-1

Keywords (in Czech)

integrace; inkluze; inkluzivní vzdělávání; speciální vzdělávací potřeby; mainstreaming

Keywords in English

integration; inclusion; inclusive education; special education needs; mainstreaming
Změněno: 3/2/2010 08:12, PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.

Abstract

V originále

V souvislosti se vzděláváním, zejména pokud jde o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jsou stále častěji skloňovány pojmy integrace, inkluze, mainstreaming či vzdělání pro všechny a vzdělání jako právo. Příspěvek na základě výzkumu autorky nastiňuje historické kořeny inkluzivního vzdělávání a jeho ukotvení v mezinárodních a národních dokumentech. Dále vymezuje pojmy integrace a inkluze a poskytuje přehled obecně uznávaných vymezení konceptu inkluzivního vzdělávání.

In English

Education of students with special education needs has undergone important changes in the last twenty years. The concepts of integration and inclusion, mainstreaming, education for all and education as a human right belong among the most frequently mentioned terms. The article based on the authors research offers an overview of the historical development of the concept of inclusive education and its position in international and national documents and statements. Furthermore, it defines the concepts of integration and inclusion and offers an overview of widely recognized definitions of inclusive education.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education