VÍTKOVÁ, Marie. Funkce speciálně pedagogické podpory v inkluzivním vzdělávání a komparace v německém a českém školství (Function of Special Needs Support in Inclusive Education and Comparing in German and Czech Educational System). In VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Vítková, M., Vojtová, V. (eds.). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: MU. 12 pp. ISBN 978-80-7315-188-1. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Funkce speciálně pedagogické podpory v inkluzivním vzdělávání a komparace v německém a českém školství
Name in Czech Funkce speciálně pedagogické podpory v inkluzivním vzdělávání a komparace v německém a českém školství
Name (in English) Function of Special Needs Support in Inclusive Education and Comparing in German and Czech Educational System
Authors VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Vítková, M., Vojtová, V. (eds.). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 12 pp. 2009.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037294
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-188-1
Keywords (in Czech) speciální pedagogika speciální školy speciálně pedagogická podpora inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami speciálně pedagogické potřeby
Keywords in English Special Education Special Schools Special Needs Support Education Pupils with Special Needs Special Needs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 5/2/2010 10:41.
Abstract
Se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po integraci a inkluzi dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol, školských zařízení a do společnosti. 5 až 10 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníku vyžadují speciální intervenci speciálně pedagogickou podporu, poskytovanou v běžných školách a školských zařízeních. 1 až 5 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníku vyžaduje speciální programy, které se většinou realizují ve speciálních školách nebo speciálních zařízeních. Se změnou pohledu na výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (inkluzivní vzdělávání) se mění postavení učitelů a speciálních pedagogů na školách a charakter jejich úkolů při edukativním procesu. Stať se zabývá otázkami speciálně pedagogické podpory poskytované uvedenému okruhu dětí a žáků v běžných školách a školských zařízeních.
Abstract (in English)
Changes in the society increase the efforts to integrate and include children with special educational needs to schools, educational facilities, and to the society in general. Five to ten percent of children and pupils from a given age group require special intervention, special educational support, provided in regular schools and educational facilities. One to five percent of children and pupils from a given age group require special programs, which are usually conducted in special schools or special institutions. Changes in the perspective on education of pupils with special educational needs (inclusive education) also changes the roles of regular teachers and special teachers and the nature of their duties in the educational process. The article deals with questions of special educational support provided for the above mentioned children and pupils in regular school settings and educational facilities.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 20/4/2024 04:03