POL, Milan, Martin SEDLÁČEK, Petr NOVOTNÝ and Lenka HLOUŠKOVÁ. Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol (Introductory stages of basic school headteachers profesional careers). Studia paedagogica. Brno: MU, 2009, vol. 14, No 1, p. 109-127. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
Name in Czech Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
Name (in English) Introductory stages of basic school headteachers profesional careers
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic) and Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029647
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) ředitelé základních škol životní historie profesní dráha
Keywords in English basic school headteachers life history professional carreer
Tags hedteacher life history, qualitative research, school management
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Milan Pol, CSc., učo 75. Changed: 27/3/2010 00:49.
Abstract
Text přibližuje první fáze procesu výkonu ředitelské funkce stávání se ředitelem školy. Představuje specifické fáze v kariéře každého ředitele, konkrétně rozhodování se o kariérové změně (stát se ředitelem školy), nástup do ředitelské funkce a adaptaci na novou profesní roli. Výzkum, o který se příspěvek opírá, je koncipován jako kvalitativně orientované šetření. Skrze metodu životní historie nastiňuje významné životní události, které hrají roli na samém startu profesní dráhy ředitelů školy. Rámcovým designem pro sběr a interpretaci dat se stal narativní přístup v podobě ucelené metody životní historie. Retrospektivní pohled umožňuje zachytit interakci mezi náhledem na významné životní události a vertikálními posuny v dosavadní kariéře ředitelů škol. Text dále přináší argumenty pro tezi, že průběh těchto fází má vliv nejen na další vývoj profesní dráhy ředitelů, ale zásadním způsobem se promítá i do vlastního řízení školy.
Abstract (in English)
This text treats the opening phases of the execution of the headteacher function: becoming a headteacher. Some typical stages of the headteacher career are presented, specifically the decision-making about the career change (to become headteacher), the assumption of headteachership, and the adaptation to the new professional role. Based on a qualitative research, important life events in the beginnings of headteachers professional careers are outlined. Narrative approach in the form of the comprehensive method of life history was chosen as the framework design for data collection and interpretation. The retrospective view makes it possible to grasp the interaction between the image of important life events and the vertical shifts in the hitherto career. Also, the text supports the hypothesis that apart from shaping the prospective development of the headteachers professional career, such stages significantly affect school management too.
Links
GA406/07/0845, research and development projectName: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Czech Science Foundation, Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Developement
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:50