HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Pavel MENŠÍK. Vyhovuje klima současné školy žákům s narušenou obranyschopností organizmu? (Is the contemporary school climate convenient for pupils with weakened defense mechanism?). In KALOKAGATHIE Fórum výchovy ke zdraví. 1st ed. Brno Česká republika: Pedagogická fakulta MU Brno, 2009, p. 482-509, 27 pp. ISBN 978-80-210-4996-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vyhovuje klima současné školy žákům s narušenou obranyschopností organizmu?
Name in Czech Vyhovuje klima současné školy žákům s narušenou obranyschopností organizmu?
Name (in English) Is the contemporary school climate convenient for pupils with weakened defense mechanism?
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic) and Pavel MENŠÍK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno Česká republika, KALOKAGATHIE Fórum výchovy ke zdraví, p. 482-509, 27 pp. 2009.
Publisher Pedagogická fakulta MU Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037362
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4996-3
Keywords (in Czech) žáci - učitelé - základní škola - prostředí - poruchy imunitního systému - alergie - asthma bronchiale - zdravotní potíže - první pomoc.
Keywords in English pupils - teachers - elementary school - environment - immune system disorders - allergy - asthma bronchiale - health problems - first aid
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 1/12/2009 16:59.
Abstract
K nejčastějším poruchám imunitního systému patří alergie a thma bronchiale. Tyto poruchy jsou řazeny mezi neinfekční choroby hromadného výskytu nynější populace, je u nich pozorován rostoucí trend a postihují i děti. V České republice zasahují v současné době alergická onemocnění do života přibližně 30% dětí a u 7 % dětí trpí projevy astmatu. Děti s alergickými potížemi a s astmatem tráví ve škole podstatnou část svého času. Je proto důležité, aby prostředí ve třídách základních škol bylo upraveno tak, aby u alergických žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Učitel by měl být informován o tom, že má ve třídě dítě s poruchou imunitního systému. Učitel by měl být rovněž schopen svému žákovi poskytnout první pomoc v případě, že by dostal astmatický záchvat, či se u něj vyskytly jiné akutní alergické stavy. Z výzkumné sondáže do prostředí vybraných základních škol vyplynulo, že je nezbytné zlepšit informovanost učitelů.
Abstract (in English)
The most often immune system disorders are allergies, especially Asthma bronchiale. These disorders is one of the group of non-infectious diseases with greatest occurence among current population, an increasing trend is observed and also children suffer from these disorders. Nowdays in the Czech Republic, two allergic diseases become a part of life among 30 % of children and 7 % of children suffer from asthma. Children suffering from allergic disorders and asthma spend essential part of their time in school. Therefore it is important to arrange the class environment in order not to needlessly cause pupils health troubles. Teacher should be informed about the presence of child suffering from immune system disorder in the vlase. Teacher should be also able to give his pupil first aid in case of asthma attack or acute allergy. The research sound from environment of selected elementary schools shows that it is essential to improve awareness of teachers
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 21/8/2024 01:33