D 2009

Výuka první pomoci jako aktuální úkol oboru Výchova ke zdraví

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Milana HURNÍKOVÁ

Basic information

Original name

Výuka první pomoci jako aktuální úkol oboru Výchova ke zdraví

Name in Czech

Výuka první pomoci jako aktuální úkol oboru Výchova ke zdraví

Name (in English)

First Aid Teaching is the Current Task of Health Education Field of Study

Authors

HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic) and Milana HURNÍKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Česká republika, KALOKAGATHIE Fórum výchovy ke zdraví XII. p. 510-536, 27 pp. 2009

Publisher

Pedagogická fakulta MU Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037364

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4996-3

Keywords (in Czech)

základní škola - žák - učitel - první pomoc - teoretické znalosti - praktické dovednosti, projekt „První pomoc do škol - pregraduální výuka - obor Výchova ke zdraví - pedagogická fakulta

Keywords in English

elementary school - pupil - teacher - first help - theoretical knowledge - practical skills - project -First aid to schools - pregradual education - Health education field of study - Faculty of Education
Změněno: 17/3/2010 19:56, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

V roce 2004 připravil Krajský úřad Vysočina, ve spolupráci s odborem školství, mládeže a sportu pilotní projekt nazvaný První pomoc do škol. Hlavním cílem projektu je směřovat výuku především k nácviku praktických dovedností. Cílovou skupinou byli žáci osmých tříd základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Projekt kraje Vysočina je v rámci ČR zatím jediný, který systematicky a ve větším rozsahu vyučuje mladé lidi laické první pomoci. Naše výzkumné šetření bylo zaměřeno na zjištění úrovně znalostí a dovedností v poskytování první pomoci u žáků 8. tříd vybraných základních škol. Ve znalostech žáků, kteří výukou navrženou projektem neprošli, byly zjištěny závažné nedostatky. Ukázalo se však, že ani ti žáci, kteří byli výukou první pomoci osloveni, zdaleka neprokázali bezchybné znalosti. Zkušenosti získané výzkumem budou zúročeny pro vytvoření předmětu První pomoc a zavedeny do výuky budoucích učitelů na Pedagogické fakultě MU..

In English

In 2004, Vysočina Region, Department of social security and public health in cooperation with Department of education, youth and sport prepared a pilot project named First aid to schools. The main goal of the project is to lead the teaching especially to learning practical skill. The target group were pupils from the 8th year of elementary schools and pupils of the same age from multi-year gymnasia. Our research investigation was aimed to finding of knowledge and skills level in giving first aid among pupils from 8th years of selected elementary schools. Pupils who did not take part in teaching planned in the project showed complete lack of knowledge. However, pupils who completed the first aid course did not proved accurate knowledge by far. Experiences from the research will be applied in creating a new course First aid and put to use in teaching of future schoul teachers in Faculty of Education, Masaryk University.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century