D 2009

Rodinné přírodovědné vzdělávání jako zdroj motivace nadaných žáků.

TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA

Basic information

Original name

Rodinné přírodovědné vzdělávání jako zdroj motivace nadaných žáků.

Name (in English)

Family science education as a source of motivation of gifted students.

Authors

TRNOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Nadaní žáci - výzva pro učitele. Sborník referátů z mezinárodního semináře. p. 236-242, 7 pp. 2009

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037405

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5039-6

Keywords (in Czech)

rodinné přírodovědné vzdělávání; motivace; přírodovědné nadání; hands-on aktivita

Keywords in English

family science education; motivation; science gifts; hands-on activity

Tags

Reviewed
Změněno: 27/2/2017 09:10, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.

Abstract

V originále

Vliv rodiny a školy na rozvoj nadání žáka je všeobecně uznáván. Propojení vlivu rodiny a školy může být velmi silným motivačním stimulem pro tento rozvoj. Prezentovaný výzkum ukazuje poměrně silnou vazbu mezi školním přírodovědným vzděláváním žáků a rodinným přírodovědným vzděláváním, kterým rozumíme přenos školních poznatků do rodiny žáka. Školní přírodovědné poznatky mohou být využity v celoživotním vzdělávání dospělých. Zpětně může být vytvořena pozitivní rodinná atmosféra k přírodovědě a školnímu přírodovědnému vzdělávání. Pro rodinné přírodovědné vzdělávání je také třeba nalézt specifické metody, formy a prostředky.

In English

The family and school influence on the development of student gifts is commonly approved. Interconnection of family and school influences can be a very strong motivational incentive to this development. Presented research indicates the relatively strong relation between school science education of student and family science education, which we define as the transfer of school knowledge into student family. School science knowledge can be used in the lifelong learning of adults. Respectively a positive family atmosphere for science and school science education can be created. It is necessary to find special methods, forms and instruments for family science education.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education