TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Rodinné přírodovědné vzdělávání jako zdroj motivace nadaných žáků. (Family science education as a source of motivation of gifted students.). In Nadaní žáci - výzva pro učitele. Sborník referátů z mezinárodního semináře. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 236-242. ISBN 978-80-210-5039-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodinné přírodovědné vzdělávání jako zdroj motivace nadaných žáků.
Name (in English) Family science education as a source of motivation of gifted students.
Authors TRNOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Nadaní žáci - výzva pro učitele. Sborník referátů z mezinárodního semináře. p. 236-242, 7 pp. 2009.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037405
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5039-6
Keywords (in Czech) rodinné přírodovědné vzdělávání; motivace; přírodovědné nadání; hands-on aktivita
Keywords in English family science education; motivation; science gifts; hands-on activity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD., učo 26136. Changed: 27/2/2017 09:10.
Abstract
Vliv rodiny a školy na rozvoj nadání žáka je všeobecně uznáván. Propojení vlivu rodiny a školy může být velmi silným motivačním stimulem pro tento rozvoj. Prezentovaný výzkum ukazuje poměrně silnou vazbu mezi školním přírodovědným vzděláváním žáků a rodinným přírodovědným vzděláváním, kterým rozumíme přenos školních poznatků do rodiny žáka. Školní přírodovědné poznatky mohou být využity v celoživotním vzdělávání dospělých. Zpětně může být vytvořena pozitivní rodinná atmosféra k přírodovědě a školnímu přírodovědnému vzdělávání. Pro rodinné přírodovědné vzdělávání je také třeba nalézt specifické metody, formy a prostředky.
Abstract (in English)
The family and school influence on the development of student gifts is commonly approved. Interconnection of family and school influences can be a very strong motivational incentive to this development. Presented research indicates the relatively strong relation between school science education of student and family science education, which we define as the transfer of school knowledge into student family. School science knowledge can be used in the lifelong learning of adults. Respectively a positive family atmosphere for science and school science education can be created. It is necessary to find special methods, forms and instruments for family science education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 4/8/2024 18:16