VYBÍRAL, Zbyněk. Základy psychologie komunikace (The Basics of the Psychology of Communication). In Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z.: Psychológia médií. Bratislava: Eurokódex, 2009, p. 34-52. Učebnice masmediálne. ISBN 978-80-89447-12-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Základy psychologie komunikace
Name in Czech Základy psychologie komunikace
Name (in English) The Basics of the Psychology of Communication
Authors VYBÍRAL, Zbyněk (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Bratislava, Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z.: Psychológia médií, p. 34-52, 19 pp. Učebnice masmediálne, 2009.
Publisher Eurokódex
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/09:00037444
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-89447-12-1
Keywords (in Czech) komunikace; vyjadřování; verbální; neverbální
Keywords in English communication; verbal; nonverbal
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D., učo 56065. Changed: 7/12/2009 17:25.
Abstract
Pojednání o základech komunikace se v úvodu vyrovnává s otázkou: Co je komunikace? Navazují popis a analýza procesu, obsahu a důvodů komunikování. V rámci forem komunikování jsou probrány nejen verbální a neverbální stránka, ale také vybrané dnešní aspekty jako anglicismy, terminologie, redundance nebo funkce otázek. Komunikace v médiích slouží také klamání adresátů a je dovedností z oblasti přetvářky a manipulace. Autor se věnuje rovněž proměnám komunikace ve věku technologií a zakončuje základní charakteristikou rozhovoru.
Abstract (in English)
The introductory chapter of the book pays attention to the content, process and meaning of communication in human life. And particularly in the massmedia-word. The reason for communication via media might be e.g. deception and coercion, as well. Communication could be seen as a social skill for fulfilling a scope of motivation related to diverse secret, or private aims. Author describes e.g. the use of English words within Czech language, or technical terms in interactions. Some other psychological and coercive aspects of the communication are described. The chapter ends with the brief analysis of interview.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 8/6/2024 09:18