C 2009

Základy psychologie komunikace

VYBÍRAL, Zbyněk

Basic information

Original name

Základy psychologie komunikace

Name in Czech

Základy psychologie komunikace

Name (in English)

The Basics of the Psychology of Communication

Authors

VYBÍRAL, Zbyněk (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Bratislava, Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z.: Psychológia médií, p. 34-52, 19 pp. Učebnice masmediálne, 2009

Publisher

Eurokódex

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/09:00037444

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-89447-12-1

Keywords (in Czech)

komunikace; vyjadřování; verbální; neverbální

Keywords in English

communication; verbal; nonverbal

Tags

Reviewed
Změněno: 7/12/2009 17:25, prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.

Abstract

V originále

Pojednání o základech komunikace se v úvodu vyrovnává s otázkou: Co je komunikace? Navazují popis a analýza procesu, obsahu a důvodů komunikování. V rámci forem komunikování jsou probrány nejen verbální a neverbální stránka, ale také vybrané dnešní aspekty jako anglicismy, terminologie, redundance nebo funkce otázek. Komunikace v médiích slouží také klamání adresátů a je dovedností z oblasti přetvářky a manipulace. Autor se věnuje rovněž proměnám komunikace ve věku technologií a zakončuje základní charakteristikou rozhovoru.

In English

The introductory chapter of the book pays attention to the content, process and meaning of communication in human life. And particularly in the massmedia-word. The reason for communication via media might be e.g. deception and coercion, as well. Communication could be seen as a social skill for fulfilling a scope of motivation related to diverse secret, or private aims. Author describes e.g. the use of English words within Czech language, or technical terms in interactions. Some other psychological and coercive aspects of the communication are described. The chapter ends with the brief analysis of interview.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society