HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost (Axiological dimension in education and ecological responsibility). In Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. první. Brno: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009, p. 190-195. ISBN 978-80-7318-904-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost
Name (in English) Axiological dimension in education and ecological responsibility
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. p. 190-195, 6 pp. 2009.
Publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037534
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7318-904-4
Keywords (in Czech) Axiologická dimenze výchovy; hodnotové kurikulum; ekologická odpovědnost; ekologická/environmentální výchova; cíle v afektivní doméně; kompetence hodnotová – životně – orientační
Keywords in English Axiological dimension in education; value curriculum; ecological responsibility; ecological/environmental education; goals in affective domain; competence of value-life-orientation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:50.
Abstract
Autorka poukazuje na možnosti uvádění dítěte do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření vztahu žáků k přírodě. Vychází z výsledků výzkumů a z toho, že nová interpretace obsahu a pojetí vzdělávání je spojována s osvojováním vědění a dovedností, kritického myšlení, vlastností a hodnotové orientace. Zamýšlí se nad tím, jak lze děti zaujmout a získat pro ochranu přírody, jak prosadit do jejich vědomí nový systém hodnot, nový smysl pro míru, orientující člověka ke skromnosti a umírněné spotřebě. V kurikulárních materiálech jsou vyjádřeny hodnotové zřetele a počítá se s tím, že konkretizaci provede učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit, vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními.
Abstract (in English)
The author points to the possibility of introducing a child into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She builds on the results if the research and the fact that a new interpretation of the content and conception of education emphasises the axiological dimension. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 31/8/2024 06:39