D 2009

Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost

Name (in English)

Axiological dimension in education and ecological responsibility

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. p. 190-195, 6 pp. 2009

Publisher

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037534

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7318-904-4

Keywords (in Czech)

Axiologická dimenze výchovy; hodnotové kurikulum; ekologická odpovědnost; ekologická/environmentální výchova; cíle v afektivní doméně; kompetence hodnotová – životně – orientační

Keywords in English

Axiological dimension in education; value curriculum; ecological responsibility; ecological/environmental education; goals in affective domain; competence of value-life-orientation

Tags

Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:50, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Autorka poukazuje na možnosti uvádění dítěte do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření vztahu žáků k přírodě. Vychází z výsledků výzkumů a z toho, že nová interpretace obsahu a pojetí vzdělávání je spojována s osvojováním vědění a dovedností, kritického myšlení, vlastností a hodnotové orientace. Zamýšlí se nad tím, jak lze děti zaujmout a získat pro ochranu přírody, jak prosadit do jejich vědomí nový systém hodnot, nový smysl pro míru, orientující člověka ke skromnosti a umírněné spotřebě. V kurikulárních materiálech jsou vyjádřeny hodnotové zřetele a počítá se s tím, že konkretizaci provede učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit, vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními.

In English

The author points to the possibility of introducing a child into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She builds on the results if the research and the fact that a new interpretation of the content and conception of education emphasises the axiological dimension. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century