C 2009

Rozvoj grafomotorických schopností v období před zahájením povinné školní docházky.

PŘINOSILOVÁ, Dagmar and Lenka GAJZLEROVÁ

Basic information

Original name

Rozvoj grafomotorických schopností v období před zahájením povinné školní docházky.

Name in Czech

Rozvoj grafomotorických schopností v období před zahájením povinné školní docházky.

Name (in English)

Development of Pre-printing Skills before Commencement of Compulsory Education

Authors

PŘINOSILOVÁ, Dagmar and Lenka GAJZLEROVÁ

Edition

1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. p. 85-103, 18 pp. Speciální pedagogika, 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5032-7

Keywords (in Czech)

motorika grafomotorik počáteční psaní narušená komunikační schopnost řečový vývoj dyslalie gravis balbuties opožděný vývoj řeči vývojová dysfázie suspektní vývojová dysfázie (dysfatické rysy) grafomotorické cviky a prvky grafomotorické programy

Keywords in English

Motor skills fine motor skills initial writing impaired communication abilities speech development dyslalia gravis stammering (stuttering) hinder speech development developmental dysphasia suspected developmental dysphasia

Tags

Reviewed
Změněno: 18/2/2012 10:18, PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Problematice rozvoje grafomotoriky u dětí v předškolním věku je v současné době věnována pozornost řady autorů. Rozvoj motorických a hlavně pak grafomotorických schopností je u dítěte předškolního věku důležitou součástí celkového psychomotorického vývoje. Dosažení určité odpovídající úrovně je jednou z řady diagnostických kritérií pro zařazení dítěte do povinné školní docházky. My jsme svou pozornost zaměřily zvláště na rozdíly ve vývoji u dětí s narušenou komunikační schopností a u dětí intaktních s využitím vlastního stimulačního programu.

In English

The issues of pre-printing skills development in pre-school children are currently dealt with by many authors. The development of motor and mainly pre-printing skills in pre-school children is an important part of the overall psychomotor development. The achievement of certain level in these skills is one of the diagnostic criteria for starting of compulsory education. In our paper we focus on the differences in development in children with impaired communication abilities and children without disabilities using a distinctive stimulation program.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education