PŘINOSILOVÁ, Dagmar and Lenka GAJZLEROVÁ. Rozvoj grafomotorických schopností v období před zahájením povinné školní docházky. (Development of Pre-printing Skills before Commencement of Compulsory Education). Online. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. 1st ed. Brno: MU, 2009. p. 85-103, 18 pp. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-210-5032-7. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj grafomotorických schopností v období před zahájením povinné školní docházky.
Name in Czech Rozvoj grafomotorických schopností v období před zahájením povinné školní docházky.
Name (in English) Development of Pre-printing Skills before Commencement of Compulsory Education
Authors PŘINOSILOVÁ, Dagmar and Lenka GAJZLEROVÁ
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. p. 85-103, 18 pp. Speciální pedagogika, 2009.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5032-7
Keywords (in Czech) motorika grafomotorik počáteční psaní narušená komunikační schopnost řečový vývoj dyslalie gravis balbuties opožděný vývoj řeči vývojová dysfázie suspektní vývojová dysfázie (dysfatické rysy) grafomotorické cviky a prvky grafomotorické programy
Keywords in English Motor skills fine motor skills initial writing impaired communication abilities speech development dyslalia gravis stammering (stuttering) hinder speech development developmental dysphasia suspected developmental dysphasia
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 18/2/2012 10:18.
Abstract
Problematice rozvoje grafomotoriky u dětí v předškolním věku je v současné době věnována pozornost řady autorů. Rozvoj motorických a hlavně pak grafomotorických schopností je u dítěte předškolního věku důležitou součástí celkového psychomotorického vývoje. Dosažení určité odpovídající úrovně je jednou z řady diagnostických kritérií pro zařazení dítěte do povinné školní docházky. My jsme svou pozornost zaměřily zvláště na rozdíly ve vývoji u dětí s narušenou komunikační schopností a u dětí intaktních s využitím vlastního stimulačního programu.
Abstract (in English)
The issues of pre-printing skills development in pre-school children are currently dealt with by many authors. The development of motor and mainly pre-printing skills in pre-school children is an important part of the overall psychomotor development. The achievement of certain level in these skills is one of the diagnostic criteria for starting of compulsory education. In our paper we focus on the differences in development in children with impaired communication abilities and children without disabilities using a distinctive stimulation program.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 23/4/2024 15:58