Detailed Information on Publication Record
2009
Efektivita využívání metod dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení ve výuce němčiny
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Efektivita využívání metod dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení ve výuce němčiny
Name in Czech
Efektivita využívání metod dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení ve výuce němčiny
Name (in English)
Efficiency of Drama Education Methods to Pupils with Specific Learning Difficulties in Teaching German as a Foreign Language
Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. p. 311-320, 10 pp. Speciální pedagogika, 2009
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00037571
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5032-7
Keywords (in Czech)
dramatická výchova; učení a vyučování cizích jazyků; specifické poruchy učení; akční výzkum
Keywords in English
drama education; foreign language learning and teaching; specific learning difficulties; action research
Změněno: 31/3/2011 21:25, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Metody a techniky dramatické výchovy se postupně stávají neoddělitelnou součástí metodicko-didaktické koncepce komunikativní výuky cizích jazyků. Jedním z hlavních důvodů je, že pomocí dramaticky orientovaných výukových aktivit dochází k posílení emocionální a sociální dimenze procesu učení a vyučování, což se následně pozitivně odráží i v dimenzi kognitivní. Příspěvek nastiňuje současné proudy pedagogického a lingvodidaktického myšlení, které ukotvují využívání metod a technik dramatické výchovy v teoretické rovině a nastiňuje možnosti uchopení této problematiky v rámci pedagogického výzkumu. V závěru jsou stručně představeny dílčí výsledky dvou výzkumných šetření.
In English
Methods and techniques of drama education are becoming a central part of the communnicative approach in foreign language teaching. One of the main reasons is that drama-based in-class activities advance the emotional and social level of the proces sof learning and teaching which has a positiv effect on the cognitve level. The paper outleines wals of thought in language metodology which anchor the utilization of drama education strategies in theory and explores the options of grasping the issue within methodological reserch. Finally, partial results of two research analyse are introduced.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|