JANÍKOVÁ, Věra. Efektivita využívání metod dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení ve výuce němčiny (Efficiency of Drama Education Methods to Pupils with Specific Learning Difficulties in Teaching German as a Foreign Language). In VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. 1st ed. Brno: MU, 2009, p. 311-320. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-210-5032-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Efektivita využívání metod dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení ve výuce němčiny
Name in Czech Efektivita využívání metod dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení ve výuce němčiny
Name (in English) Efficiency of Drama Education Methods to Pupils with Specific Learning Difficulties in Teaching German as a Foreign Language
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. p. 311-320, 10 pp. Speciální pedagogika, 2009.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037571
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5032-7
Keywords (in Czech) dramatická výchova; učení a vyučování cizích jazyků; specifické poruchy učení; akční výzkum
Keywords in English drama education; foreign language learning and teaching; specific learning difficulties; action research
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 31/3/2011 21:25.
Abstract
Metody a techniky dramatické výchovy se postupně stávají neoddělitelnou součástí metodicko-didaktické koncepce komunikativní výuky cizích jazyků. Jedním z hlavních důvodů je, že pomocí dramaticky orientovaných výukových aktivit dochází k posílení emocionální a sociální dimenze procesu učení a vyučování, což se následně pozitivně odráží i v dimenzi kognitivní. Příspěvek nastiňuje současné proudy pedagogického a lingvodidaktického myšlení, které ukotvují využívání metod a technik dramatické výchovy v teoretické rovině a nastiňuje možnosti uchopení této problematiky v rámci pedagogického výzkumu. V závěru jsou stručně představeny dílčí výsledky dvou výzkumných šetření.
Abstract (in English)
Methods and techniques of drama education are becoming a central part of the communnicative approach in foreign language teaching. One of the main reasons is that drama-based in-class activities advance the emotional and social level of the proces sof learning and teaching which has a positiv effect on the cognitve level. The paper outleines wals of thought in language metodology which anchor the utilization of drama education strategies in theory and explores the options of grasping the issue within methodological reserch. Finally, partial results of two research analyse are introduced.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 11/7/2024 01:12