Detailed Information on Publication Record
2009
Žáci se sociokulturním znevýhodněním a výuka cizích jazyků
GRENAROVÁ, Renée, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ and Hana KYLOUŠKOVÁBasic information
Original name
Žáci se sociokulturním znevýhodněním a výuka cizích jazyků
Name in Czech
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním/Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Name (in English)
Socioculturally Disadvantaged Pupils and Foreign Language Teaching
Authors
GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana KYLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Němec, J., Vojtová, V.: Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním/Education of Socially Disadvantaged Pupils. p. 163-176, 14 pp. Speciální pedagogika, 2009
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00037580
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5033-4
Keywords (in Czech)
znevýhodnění; socioluoturní; cizojazyčná výuka; cizojazyčná výuka; výzkum; didaktická doporučení
Keywords in English
disadvantaged; social; cultural; foreign language teaching; research; methodical recommendation
Změněno: 13/9/2014 06:57, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Znalost cizích jazyků je v současné době velmi důležitým předpokladem nejen pro úspěšné uplatnění se na domácím i zahraničním trhu práce, ale zároveň přispívá k rozvoji celé osobnosti člověka a v širším pojetí ji lze označit za významný socializační a enkulturační prostředek. Výuka cizích jazyků proto musí být na základní škole realizována s ohledem na žáky se sociálně-kulturním znevýhodněním i příslušností k různým kulturně minoritním skupinám tak, aby i oni měli možnost získat již během povinné školní docházky co nejpevnější základy cizích jazyků. Příspěvek je věnován obecně teoretickým aspektům problematiky cizojazyčné výuky u žáků se sociálně-kulturním znevýhodněním a prezentaci výsledků provedeného empirického výzkumu. Pozornost je věnována rovněž lingvodidaktickým doporučením moderně pojaté výuky cizích jazyků zaměřené na danou cílovou skupinu.
In English
The command of foreign languages is a very important condition for successful participation in the Czech labour market in and abroad, but it also significantly contributes to personal development. Broadly speaking, it can be considered a vital means of socialization and enculturation. Foreign language teaching must be adjusted to pupils who are socially and culturally disadvantaged or belong to cultural minorities. These pupils must be given a chance to develop a strong foundation of foreign language competences during their primary schooling. The present paper deals with the general theoretical aspects of foreign language teaching for learners who are socially and culturally disadvantaged, as well as with presentation of results of empirical research. It focuses mainly on didactic recommendations for modern foreign teaching aimed at the target group concerned.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|