C 2009

Žáci se sociokulturním znevýhodněním a výuka cizích jazyků

GRENAROVÁ, Renée, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ and Hana KYLOUŠKOVÁ

Basic information

Original name

Žáci se sociokulturním znevýhodněním a výuka cizích jazyků

Name in Czech

Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním/Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Name (in English)

Socioculturally Disadvantaged Pupils and Foreign Language Teaching

Authors

GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana KYLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Němec, J., Vojtová, V.: Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním/Education of Socially Disadvantaged Pupils. p. 163-176, 14 pp. Speciální pedagogika, 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037580

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5033-4

Keywords (in Czech)

znevýhodnění; socioluoturní; cizojazyčná výuka; cizojazyčná výuka; výzkum; didaktická doporučení

Keywords in English

disadvantaged; social; cultural; foreign language teaching; research; methodical recommendation
Změněno: 13/9/2014 06:57, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Znalost cizích jazyků je v současné době velmi důležitým předpokladem nejen pro úspěšné uplatnění se na domácím i zahraničním trhu práce, ale zároveň přispívá k rozvoji celé osobnosti člověka a v širším pojetí ji lze označit za významný socializační a enkulturační prostředek. Výuka cizích jazyků proto musí být na základní škole realizována s ohledem na žáky se sociálně-kulturním znevýhodněním i příslušností k různým kulturně minoritním skupinám tak, aby i oni měli možnost získat již během povinné školní docházky co nejpevnější základy cizích jazyků. Příspěvek je věnován obecně teoretickým aspektům problematiky cizojazyčné výuky u žáků se sociálně-kulturním znevýhodněním a prezentaci výsledků provedeného empirického výzkumu. Pozornost je věnována rovněž lingvodidaktickým doporučením moderně pojaté výuky cizích jazyků zaměřené na danou cílovou skupinu.

In English

The command of foreign languages is a very important condition for successful participation in the Czech labour market in and abroad, but it also significantly contributes to personal development. Broadly speaking, it can be considered a vital means of socialization and enculturation. Foreign language teaching must be adjusted to pupils who are socially and culturally disadvantaged or belong to cultural minorities. These pupils must be given a chance to develop a strong foundation of foreign language competences during their primary schooling. The present paper deals with the general theoretical aspects of foreign language teaching for learners who are socially and culturally disadvantaged, as well as with presentation of results of empirical research. It focuses mainly on didactic recommendations for modern foreign teaching aimed at the target group concerned.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education