J 2009

K čemu potřebujeme a využijeme v dějepise hraný film?

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

K čemu potřebujeme a využijeme v dějepise hraný film?

Name (in English)

What do we need and use film for in history teaching?

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd 23, Brno, MU, 2009, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037647

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

media teaching history teaching historian film

Tags

Reviewed
Změněno: 1/2/2010 16:13, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Abstract

ORIG EN

V originále

Souhrn možných činností s filmem ve výchovně vzdělávacím procesu je nesmírně široké: začíná u ilustrativního slovního doplnění klasického výkladu, slovního odkazu na film přes motivaci filmem a srovnáním filmu s historickou skutečností až po záměrnou implementaci do Mediální výchovy a jeho zpětné prolnutí s dějepisnou výukou. Uvědomělé prověřování deklarovaných skutečností v onom médiu ve výuce se blíží též požadavku na prezentaci elementárních zásad metodiky historikova bádání. Film je vnímán jako médium, které přináší poznání, avšak pouze motivovanému, poučenému a mediálně vychovanému - nejen žákovi, ale i pedagogovi.

In English

The text of this article outlines the sources and spectrum of influences of the modern use of film in school history. It focuses in particular on the differences between text and image sources and the use of feature films in teaching. It points to the inappropriate application of film in school teaching in the form of ready-made images of the past. In response to this fact, it summarises a number of consequences and recommends methodical solutions based on constructivist orientated teaching, and backs them up with practical examples. Part of the study also presents the contexts of film, school history, the profile topic Media Education and attitudes to the possible introduction of Film Education as a separate school subject.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
Displayed: 9/11/2024 01:55