ŠTĚPÁNEK, Kamil. K čemu potřebujeme a využijeme v dějepise hraný film? (What do we need and use film for in history teaching?). Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd 23. Brno: MU, 2009, vol. 2009, No 23, p. 130-135. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K čemu potřebujeme a využijeme v dějepise hraný film?
Name (in English) What do we need and use film for in history teaching?
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd 23, Brno, MU, 2009, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037647
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English media teaching history teaching historian film
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Changed: 1/2/2010 16:13.
Abstract
Souhrn možných činností s filmem ve výchovně vzdělávacím procesu je nesmírně široké: začíná u ilustrativního slovního doplnění klasického výkladu, slovního odkazu na film přes motivaci filmem a srovnáním filmu s historickou skutečností až po záměrnou implementaci do Mediální výchovy a jeho zpětné prolnutí s dějepisnou výukou. Uvědomělé prověřování deklarovaných skutečností v onom médiu ve výuce se blíží též požadavku na prezentaci elementárních zásad metodiky historikova bádání. Film je vnímán jako médium, které přináší poznání, avšak pouze motivovanému, poučenému a mediálně vychovanému - nejen žákovi, ale i pedagogovi.
Abstract (in English)
The text of this article outlines the sources and spectrum of influences of the modern use of film in school history. It focuses in particular on the differences between text and image sources and the use of feature films in teaching. It points to the inappropriate application of film in school teaching in the form of ready-made images of the past. In response to this fact, it summarises a number of consequences and recommends methodical solutions based on constructivist orientated teaching, and backs them up with practical examples. Part of the study also presents the contexts of film, school history, the profile topic Media Education and attitudes to the possible introduction of Film Education as a separate school subject.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 24/7/2024 12:26