D 2008

Současnost a budoucnost českého předškolního vzdělávání v evropském kontextu.

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Současnost a budoucnost českého předškolního vzdělávání v evropském kontextu.

Name (in English)

The present and future of the Czech pre-primary education in the European contects

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Vzdelávanie od útleho veku, šanca pre všetky deti. Zborník z európskej konferencie. 12 pp. 2008

Publisher

OMEP

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00037745

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-89055-82-1

Keywords (in Czech)

cíle vzdělávání; předškolní vzdělávání; Evropská unie; kurikulum; řízení škol; rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; činnost mateřské školy.

Keywords in English

aims of education; pre-primary education; EU; curriculum; school management; National curriculum for pre-primary education
Změněno: 7/3/2011 11:09, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se pokouší vystihnout postavení předškolního vzdělávání ve školském systému České republiky. Vychází z výzkumu a analýzy vývoje českého vzdělávání a úvahách o její budoucnosti v kontextu evropské vzdělávací politiky, tak jak byla prezentována v tzv. Zelené knize. Uvádí aktuální požadavky na kvalitu předškolního vzdělávání vyplývající z právních norem, mezi než patří např. povinnost vypracovávat školní programy na základě požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a pravidelně vyhodnocovat svoji práci.

In English

This report is trying to describe the position of the pre-primary education in the Czech educational system. It is using the reaserch and the analysis of the development of the Czech education and consideration of the future in the context of the European educational policy as it is described in the Green Book. The actual demands for the quality of pre-primary education are also described. It follows from the legal rules as for example the obligation to prepare the school curriculum according the national need to evaluate regularly.