C 2009

Speciální pedagogika

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Speciální pedagogika

Name in Czech

Speciální pedagogika

Name (in English)

Special education

Authors

VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Vydání první. Praha, Baštecká, B. (ed.). Psychologická encyklopedie. Aplikovaná psychologie, p. 375-379, 5 pp. 1615. publikace, 2009

Publisher

Portál, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037760

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7367-470-0

Keywords (in Czech)

speciální pedagogika znevýhodnění druhy postižení komprehenzivní ucelená speciální pedagogika speciálně pedagogické metody inkluze integrace začlenění speciální vzdělávací potřeby speciální pedagog

Keywords in English

special education handicap types of disability comprehensive special education teaching methods special inclusions integration integrating special educational needs of special needs teacher

Tags

Reviewed
Změněno: 29/12/2009 19:27, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

V článku se pojednává o speciální pedagogice jako o vědě a jejích zákonitostech výchovy a speciálního vzdělávání jedince. Vychází z plnění výzkumného záměru - MSM0021622443. Jsou zde uvedeny cíle speciální pedagogiky, dělení podle jednotlivých druhů postižení a speciálněpedagogické metody. Jsou zde charakterizovány pojmy integrace a inkluze. V závěru je zmíněna role speciálního pedagoga při edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

In English

The article discusses the special education as a science and its laws do education and special education individuals. Based on the implementation of the research plan - MSM0021622443. Are set out the objectives of Special Education, broken down by type of disability and special teaching methods. Are characterized by the concepts of integration and inclusion. In conclusion, it noted the status of teachers in special education of children and pupils with special educational needs.