C 2009

Profesionální podpora v inkluzivním vzdělávání - komparace v německém a českém školství

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Profesionální podpora v inkluzivním vzdělávání - komparace v německém a českém školství

Name in Czech

Profesionální podpora v inkluzivním vzdělávání - komparace v německém a českém školství

Name (in English)

Professional support in inclusive education - comparing in German and Czech educational system

Authors

VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. p. 41-52, 12 pp. Speciální pedagogika, 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037762

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5032-7

Keywords (in Czech)

speciální pedagogika speciální školy speciálněpedagogická podpora inkluzivní vzdělávání žáci se speciálními vzdělávacími potřebani speciálněpedagogické potřeby

Keywords in English

special education special schools special needs support inclusive education pupils with special needs special needs

Tags

Reviewed
Změněno: 18/1/2010 10:45, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

Článek se zabývá problematikou integrace a inkluze dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol, školských zařízení a do společnosti. Vychází z výsledků výzkumného šetření, které probíhá v rámci výzkumného záměru (MSM0021622443) "Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání". 5 - 10 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníků vyžaduje speciální intervenci - speciálněpedagogickou podporu a 1 -5 % dětí a žáků vyžaduje speciální programy. Stať se zabývá otázkami speciálněpedagogické podpory poskytované uvedenému okruhu dětí a žáků v běžných školách a školských zařízeních.

In English

The article deals with the integration and inclusion of children and pupils with special educational needs in schools, school facilities and society. Based on the results of a research investigation, which takes place within the research project (MSM0021622443) Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Basic Education. Five to ten percent of children and pupils from the population grades requires an intervention - speciálněpedagogickou support and One to five percent of children and students require special programs. Essay deals with issues speciálněpedagogické support provided to that circle of children and pupils in mainstream schools and school facilities.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education