D 2009

Perception of Health in the context of Environmental issues among students of the Faculty of Education Masaryk University

HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA

Basic information

Original name

Perception of Health in the context of Environmental issues among students of the Faculty of Education Masaryk University

Name in Czech

VNÍMÁNÍ ZDRAVÍ V KONTEXTU PROBLEMATIKY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Řehulka et al. School and Health 21 - Topical issues in Health Education, p. 33-50, 18 pp. 2009

Publisher

Masarykova Univerzita Brno

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037780

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4930-7

Keywords (in Czech)

zdraví; životní styl; péče o zdraví; výchova ke zdraví; ochrana životního prostředí; péče o životní prostředí; postoje; šetrnost; ekologická/environmentální výchova; udržitelný rozvoj

Keywords in English

health; life style; health care; health education; protection of the environment; attitudes; thriftiness; ecological/environmental education; sustainable development

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:52, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Active health care is a part of balanced life style, which is a prerequisite of well-being, personal and social self-fulfillment. Responsible lifestyle in pursuit of health reflects attitude towards the environment. Following previous studies devoted to the description of pattern of thinking on environmental issues in teachers and student teachers, we now present results of an investigation focusing on students perception of health in the context of environmental issues. With regard to the significant role of the teacher we examined attitudes of respondents towards protection of the environment, the form of participation in its protection, ways of decision making and conduct corresponding with active health care in life situation. The results of the investigation will contribute to the development of the system of teacher training which will correspod with the concept of health support and sustainable development.

In Czech

Aktivní péče o zdraví se realizuje ve vyváženém životním stylu, který je předpokladem životní pohody, osobní a společenské seberealizace. V zodpovědném jednání ve jménu zdraví se promítá postoj k životnímu prostředí. V návaznosti na předchozí studie, věnovaným deskripci obrazu myšlení o environmentálních tématech u učitelů a studentů učitelství, uvádíme nyní výsledky výzkumného šetření, sledujícího jak studenti vnímají zdraví v kontextu problematiky životního prostředí. S ohledem na významnou roli učitele nás zajímají postoje respondentů k ochraně životního prostředí, forma participace na jeho ochraně, způsoby rozhodování a jednání v souladu s aktivní podporou zdraví v životní situaci. Výsledky šetření přispějí k vytváření systému učitelské přípravy, který bude odpovídat konceptu podpory zdraví a udržitelného rozvoje.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century