CARUANA, Carmel J., M. WASILEVSKA-RADWANSKA, A. AURENGO, P.P. DENDY, V. KARENAUSKAITE, M.R. MALISAN, J.H. MEIJER, Vojtěch MORNSTEIN, E. ROKITA, E. VANO and M. WUCHERER. The role of the biomedical physicist in the education of the healthcare professions: An EFOMP project. Physica Medica. Pisa-Roma: Istituti Editoriali Poligrafici Intern., 2009, vol. 25, No 3, p. 133-140. ISSN 1120-1797.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The role of the biomedical physicist in the education of the healthcare professions: An EFOMP project
Name in Czech Úloha biomedicínského fyzika ve výchově zdravotníků: projekt EFOMP
Authors CARUANA, Carmel J. (470 Malta, guarantor), M. WASILEVSKA-RADWANSKA (616 Poland), A. AURENGO (250 France), P.P. DENDY (826 United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland), V. KARENAUSKAITE (440 Lithuania), M.R. MALISAN (380 Italy), J.H. MEIJER (528 Netherlands), Vojtěch MORNSTEIN (203 Czech Republic), E. ROKITA (616 Poland), E. VANO (724 Spain) and M. WUCHERER (276 Germany).
Edition Physica Medica, Pisa-Roma, Istituti Editoriali Poligrafici Intern. 2009, 1120-1797.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Italy
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 1.045
RIV identification code RIV/00216224:14110/09:00037838
Organization unit Faculty of Medicine
UT WoS 000270331800005
Keywords in English Biomedical physics education; Medical education; Academic role development; Curriculum development
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc., učo 2001. Changed: 4/1/2010 10:48.
Abstract
The role of the biomedical physicist in the education of the healthcare professions has not yet been studied in a systematic manner. This article presents the first results of an EFOMP project aimed at researching and developing this important component of the role of the biomedical physicist. A background to the study expands on the reasons that led to the need for the project. This is followed by an extensive review of the published literature regarding the role. This focuses mainly on the teaching contributions within programmes for physicians, diagnostic radiographers, radiation therapists, and the postgraduate medical specializations of radiology, radiotherapy, interventional radiology and cardiology. Finally a summary list of the specific research objectives that need to be immediately addressed is presented. These are the carrying out of a Europe-wide position audit for the role, the construction of a strategic role development model and the design of a curriculum development model suitable for modern healthcare professional education.
Abstract (in Czech)
Úloha biomedicínského fyzika při vzdělávání zdravotníků dosud nebyla systematicky studována. Tento článek představuje první výsledky projektu EFOMP orientovaného na výzkum a rozvoj této důležité složky úlohy biomedicínského fyzika. Pozadí tohoto projektu zdůvodňuje jeho potřebu. Následuje rozsáhlý přehled publikované literatury k tématu. Zaměřuje se zejména na příspěvky k výuce v rámci studijních programů pro lékaře, radiologické asistenty, radioterapeuty a postgraduální lékařské specializace v radiologii, radioterapii, intervenční radiologii a kardiologii. Konečně je uveden seznam oblastí výzkumu, na které je nutno se okamžitě zaměřit. Timto se realizuje celoevropský poziční audit této úlohy, konstrukce strategického rozvojového modelu vhodného pro moderní výchovu zdravotníků.
PrintDisplayed: 15/10/2024 14:45