KACHLÍK, Petr and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním (Support od Pupils with Chronic or Other Serious Illnesses). In VÍTKOVÁ, M. et al. (Eds.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I (Education of Pupils with Special Educational Needs I). 1st ed. Brno: Paido, 2007, p. 252-261. ISBN 978-80-7315-163-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním
Name in Czech Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním
Name (in English) Support od Pupils with Chronic or Other Serious Illnesses
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, VÍTKOVÁ, M. et al. (Eds.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I (Education of Pupils with Special Educational Needs I), p. 252-261, 10 pp. 2007.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00051249
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-163-8
Keywords (in Czech) Děti; choroba; závažné onemocnění; rodič; učitel; podpora; TIMSIS; projekt
Keywords in English Children; illness; serious illness; parent; teacher; support; TIMSIS; project
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 23/3/2012 21:03.
Abstract
Otázky, spojené s podporou žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním v základní škole, se stále více dostávají do popředí. Jedním z důvodů je i nárůst počtu chronicky nemocných dětí. V textu je vymezena problematika nemocných dětí včetně jejich klasifikace. S takovýmto dítětem se učitel během své praxe velmi pravděpodobně setká. Jeho úkolem je dítě podpořit, ve spolupráci s rodiči přispět k překonání obtížných situací a zachovat kontinuitu vzdělávacího procesu. V rámci podpory je nutná spolupráce pedagogů ze škol při nemocnicích či zdravotnických zařízeních s cílem zajistit potřeby dítěte a snížit tak dopad nemoci. Jednou z možností podpory a intervence v dané oblasti je i výzkumný projekt Comenius 2.1 TIMSIS, jehož cílem je vytvoření materiálů pro učitele a rodiče nemocných žáků.
Abstract (in English)
There has been a growth of chronically ill children. In this paper their classification is stated. It is quite various but the fact is, that almost every teacher has these children in his or her class. His or her obligation then is to support these children and cooperate with their family. It is also necessary to cooperate with hospitals and othe institutions. There are not enough educational materials to this topic. There is a research project called Comenius 2.1 TIMSIS. Its main goal is to create these materials for parents and teachers. There are many institutions cooperating in this project.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 26/5/2024 20:53