MATYÁŠEK, Jiří. Novi pouk strok SCIENCE v šolah (New Fields SCIENCE Instruction in Schools). In Pismenost na vseh stopnjah izobraževanja. 1st ed. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper, 2009, p. 36 - 37. ISBN 978-961-6528-87-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Novi pouk strok SCIENCE v šolah
Name in Czech Nová výuka oborů SCIENCE na školách
Name (in English) New Fields SCIENCE Instruction in Schools
Authors MATYÁŠEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Koper, Pismenost na vseh stopnjah izobraževanja, p. 36 - 37, 2 pp. 2009.
Publisher Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper
Other information
Original language Slovenian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovenia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037910
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-961-6528-87-0
Keywords (in Czech) integrovaná výuka; obory SCIENCE; školy ve světě; školy v ČR
Keywords in English integration of teaching; SCIENCE; schools in the ČR
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc., učo 1031. Changed: 1/9/2010 12:54.
Abstract
Sodobna klasična šola, učence uči znanje o naravi le v posameznih ločenih strokah znanosti - biologija, geografija, geologija, fizika in kemija - brez razumevanja medsebojnih odnosov in prekrivanja disciplin. Po diplomi iz osnovnih in srednjih šol pogosto niso sposobni pridobljeno znanje za vsak predmet uporabit za visokošolsko izobraževanje ali neposredno na praksi, kjer je to potrebno za usmerjanje se v težave na meji med dvema ali več disciplin znanosti. Popravitev ponuja nove, integrirane učenje naravoslovnih disciplin. S takšnim poučevanjem strok SCIENCE že nekaj let imajo izkušnje v šolah v ZDA. V evropskih državah, kot je ta novi trend prvič predstavljen v Veliki Britaniji in nadaljujejo nekatere druge razvite članice EU. Na Češkem ni tale trend v mnogih osnovnih in srednjih šol, ni znan, noben ga organizacijsko ni zajeta ali upravlja, šole ga šele naključno seznamajo.
Abstract (in Czech)
Současná klasická škola učí žáky poznatkům o přírodě jen izolovaně v samostatných přírodovědných předmětech - biologii, geografii, geologii, fyzice a chemii - bez porozumění vzájemným vztahům a přesahům těchto vědních oborů. Po absolvování základní nebo střední školy často nedovedou nabyté vědomosti z jednotlivých předmětů aplikovat při vysokoškolském studiu nebo přímo v praxi, kde je nutné orientovat se v problematice na hranici mezi dvěma nebo více přírodovědnými obory. Nápravu nabízí nová, integrovaná výuka přírodovědných oborů. S takovou výukou oborů SCIENCE mají již několik let zkušenosti na školách v USA. Z evropských států tento nový trend jako první zavádějí ve Velké Británii a postupně se experimentálně přidávají i některé další vyspělé státy EU. V České republice není tento trend na mnoha základních a středních školách vůbec znám, organizačně není nijak podchycen nebo řízen, školy se s ním jen náhodně seznamují. Učitelé přírodovědných předmětů se jen velmi pomalu zamýšlí jak u žáků docílit většího porozumění integrovaným fyzikálním, chemickým, biologickým, geologickým a geografickým dějům v přírodě. Jednou z prvních škol v ČR, která od tohoto školního roku zrušila výuku přírodovědných předmětů v tradičních předmětech geografie, přírodopis (biologie, geologie), fyzika a chemie je prestižní Gymnázium J. Keplera v Praze. Místo těchto předmětů mají stejný počet hodin předmětu SCIENCE, který zahrnuje obsah všech těchto uvedených předmětů. Na Pedagogické fakultě MU v Brně je za podpory Evropských strukturálních fondů připraven pilotní projekt Integrace oborů SCIENCE environmentální, právní a didaktické souvislosti. Studenti budou po 3 roky řešení a vyhodnocovnání projektu v tomto smyslu připravováni na příští požadavky školní praxe. Učit je budou zkušení domácí a zahraniční lektoři.
Abstract (in English)
Contemporary classical schools teach pupils knowledge about nature only isolated in separate science subjects - biology, geography, geology, physics and chemistry - with no understanding of mutual relationships and overlap of disciplines. After graduating from elementary or secondary schools often are not able to acquired knowledge of each subject applied for higher education or directly on the ground, where it is necessary to orientate themselves in problems at the border between two or more natural science disciplines. Remedy offers new, integrated learning science disciplines. With such teaching courses SCIENCE already have several years experience in schools in the U.S.. In European countries, this new trend as first introduced in Great Britain and gradually added experimentally, and some other developed EU states. In the Czech Republic is not the trend at many elementary and secondary schools not known organization is not captured or managed schools it just randomly lists.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 27/7/2024 20:25