NAJVAR, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie (Opportunities to learn on lower-secondary school level: selected results of the CPV video study). In JANÍK, Tomáš and Vlastimil a kol. ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. 1st ed. Brno: Paido, 2009, p. 179-192, 13 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-193-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie
Name in Czech Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie
Name (in English) Opportunities to learn on lower-secondary school level: selected results of the CPV video study
Authors NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, K perspektivám školního vzdělávání. p. 179-192, 13 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00037941
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-193-5
Keywords (in Czech) videostudie; příležitosti k učení; otisk vyučovací hodiny; vyučování; učení
Keywords in English Video Study; Opportunities to learn; Lesson signature; Teaching; Learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 22/3/2010 10:09.
Abstract
Tato kapitola představuje teoretická východiska výzkumného projektu CPV videostudie a shrnuje výsledky analýz doposud provedených v rámci tohoto projektu. Projekt si kladl za cíl zdokumentovat a popsat reálnou výuku fyziky, zeměpisu, anglického jazyka a tělesné výchovy na druhém stupni základní školy. V následujících fázích bylo přistoupeno k systematickému mezipředmětovému porovnání jednotlivých aspektů výuky, jež si kladlo za cíl zprostředkovat porozumění podobnostem a rozdílům mezi porovnávanými předměty. V této kapitole jsou prezentovány nálezy analýz příležitostí k učení a struktury vyučovací hodiny. Výsledky těchto analýz ukazují na poměrně silné řízení výuky učitelem, a to zvláště v hodinách fyziky a zeměpisu. Rozdíly mezi předměty byly shledány i v akcentu na způsob práce s obsahem; v zeměpise leží akcent na zpracovávání nového učiva, v anglickém jazyce na procvičování probraného a ve fyzice na aplikování probraného učiva do nového kontextu.
Abstract (in English)
The chapter introduces theoretical background of the research project CPV Videos Study and concludes results of analyses that were concluded so far. The main goal of the project is to document and describe real teaching process in selected subjects (Physics, Geography, English and Physical Education). In this chapter results of analyses of opportunities to learn and lesson signature are presented. The results of these systematic analyses show that the teaching process is strongly controlled by the teacher (mainly in Physics and Geography). Differences were found in ways of dealing with the content; in Geography teachers mainly deal with presenting the new content, in English with securing the content while in Physics in applying the context in new situations.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 25/4/2024 17:30