V originále
V článku jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření, které proběhlo v roce 2009. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu byly analyzovány stanoviska a názory expertů, kteří se zabývají inkluzí sociálně znevýhodněných skupin. Každá země má k dispozici řadu mechanismů vedoucích k úspěšné integraci, jsou doporučeny akční plány, hovoříme o mediátorech, o podpoře, o projektech, dotacích, o asistenci ve školách. Jedno z nejdůležitějších doporučení se týká opatření, které by měly přijmout všechny evropské vlády a tím doporučením je, že romské děti musí docházet hned a okamžitě do běžných základních škol, vzdělávat se v hlavním vzdělávacím proudu. Mezi další doporučení patří kvalitní příprava učitelů, která zahrnuje mimo jiné základy romštiny, romologie i romistiky. Stejně kvalitně musí být připraveni asistenti pedagoga a současně na všech úrovních vzděláváni romští pedagogové.
Anglicky
The article sums up the results of research carried out in 2009. By means of qualitative research, attitudes and oponions of experts in socially disadvantaged groups inclusion were analyzed. Each country has many mechanisms available, that can lead to a successful integration; one of the most important recommendations is the one which should be adopted by all European governments: Romany children must with no delay attend standard primary schools, and be educated within the main education stream. Among other recommendations are quality training of teachers and pedagogues assistants; Romany pedagogues should also be educated on all levels.