MALÝ, Tomáš and Pavel SUCHÁNEK. Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce (Between Reality and Symbol: The Historical Interpretation of (Baroque) Depictions of Purgatory). Opuscula historiae artium. Brno: Filozofická fakulta, vol. 53, 1-2, p. 53-82. ISSN 1211-7390. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce
Name in Czech Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce
Name (in English) Between Reality and Symbol: The Historical Interpretation of (Baroque) Depictions of Purgatory
Authors MALÝ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel SUCHÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Opuscula historiae artium, Brno, Filozofická fakulta, 2010, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00043109
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) náboženství; ikonografie; umění; očistec; komunikace; percepce
Keywords in English religion; iconography; art; purgatory; communication; perception
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 7/6/2018 14:15.
Abstract
Cílem studie bylo představit znázornění očistce nejenom zvnějšku (jako médium, symbol, ikonografický typ), ale též zevnitř, jako soubor výrazových prostředků, které jsou zasazeny do širšího kontextu komunikace a vnímání. Očistec jako konfesijně determinované téma totiž vybízí zejména k úvahám o roli výtvarných děl jako médií protireformačního úsilí. Protože dané téma fungovalo jako prostředek náboženské sebedefinice a výchovy, klíčovým bylo zejména téma sdělení obrazu a jeho srozumitelnosti pro dobového recipienta. Studie se proto zabývá zejména: 1) otázkami vizualizace fyzických a duševních kategorií; 2) tématem užívaných symbolů a ikonografických schémat ; 3) otázkami dvou základních komunikačních rovin výtvarného díla: komunikace v obraze a komunikace obrazem; 4) průniky mezi výtvarným uměním a literaturou.
Abstract (in English)
The article treats depictions of purgatory from without (as medium, symbol, iconographic type), as well as from within (as means of expression, which are set in a broader context of communication and perception). Purgatory was a theme determined by religion and thus invites reflections on the role of art as a medium of the Counter Reformation. Given that the purgatory theme functioned as a means of religious self-definition and teaching, the message of the painting and its intelligibility for the contemporary recipient were key. The study therefore considers: 1) the visualization of physical and spiritual categories; 2) the use of symbols and iconographic schemes; 3) the two basic levels of communication in an artwork: communication in the painting and communication through the painting; 4) points of intersection between visual art and literature.
Links
MUNI/21/MAL/2008, interní kód MUName: Oltáře duší v očistci jako fenomén barokní kultury na Moravě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 16/4/2024 22:31