Detailed Information on Publication Record
2010
Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce
MALÝ, Tomáš and Pavel SUCHÁNEKBasic information
Original name
Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce
Name in Czech
Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce
Name (in English)
Between Reality and Symbol: The Historical Interpretation of (Baroque) Depictions of Purgatory
Authors
MALÝ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel SUCHÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Opuscula historiae artium, Brno, Filozofická fakulta, 2010, 1211-7390
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00043109
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
náboženství; ikonografie; umění; očistec; komunikace; percepce
Keywords in English
religion; iconography; art; purgatory; communication; perception
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 7/6/2018 14:15, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Cílem studie bylo představit znázornění očistce nejenom zvnějšku (jako médium, symbol, ikonografický typ), ale též zevnitř, jako soubor výrazových prostředků, které jsou zasazeny do širšího kontextu komunikace a vnímání. Očistec jako konfesijně determinované téma totiž vybízí zejména k úvahám o roli výtvarných děl jako médií protireformačního úsilí. Protože dané téma fungovalo jako prostředek náboženské sebedefinice a výchovy, klíčovým bylo zejména téma sdělení obrazu a jeho srozumitelnosti pro dobového recipienta. Studie se proto zabývá zejména: 1) otázkami vizualizace fyzických a duševních kategorií; 2) tématem užívaných symbolů a ikonografických schémat ; 3) otázkami dvou základních komunikačních rovin výtvarného díla: komunikace v obraze a komunikace obrazem; 4) průniky mezi výtvarným uměním a literaturou.
In English
The article treats depictions of purgatory from without (as medium, symbol, iconographic type), as well as from within (as means of expression, which are set in a broader context of communication and perception). Purgatory was a theme determined by religion and thus invites reflections on the role of art as a medium of the Counter Reformation. Given that the purgatory theme functioned as a means of religious self-definition and teaching, the message of the painting and its intelligibility for the contemporary recipient were key. The study therefore considers: 1) the visualization of physical and spiritual categories; 2) the use of symbols and iconographic schemes; 3) the two basic levels of communication in an artwork: communication in the painting and communication through the painting; 4) points of intersection between visual art and literature.
Links
MUNI/21/MAL/2008, interní kód MU |
|