J 2010

Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce

MALÝ, Tomáš and Pavel SUCHÁNEK

Basic information

Original name

Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce

Name in Czech

Mezi realitou a symbolem. K historické interpretaci (barokního) ztvárnění očistce

Name (in English)

Between Reality and Symbol: The Historical Interpretation of (Baroque) Depictions of Purgatory

Authors

MALÝ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel SUCHÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Opuscula historiae artium, Brno, Filozofická fakulta, 2010, 1211-7390

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00043109

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

náboženství; ikonografie; umění; očistec; komunikace; percepce

Keywords in English

religion; iconography; art; purgatory; communication; perception

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/6/2018 14:15, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem studie bylo představit znázornění očistce nejenom zvnějšku (jako médium, symbol, ikonografický typ), ale též zevnitř, jako soubor výrazových prostředků, které jsou zasazeny do širšího kontextu komunikace a vnímání. Očistec jako konfesijně determinované téma totiž vybízí zejména k úvahám o roli výtvarných děl jako médií protireformačního úsilí. Protože dané téma fungovalo jako prostředek náboženské sebedefinice a výchovy, klíčovým bylo zejména téma sdělení obrazu a jeho srozumitelnosti pro dobového recipienta. Studie se proto zabývá zejména: 1) otázkami vizualizace fyzických a duševních kategorií; 2) tématem užívaných symbolů a ikonografických schémat ; 3) otázkami dvou základních komunikačních rovin výtvarného díla: komunikace v obraze a komunikace obrazem; 4) průniky mezi výtvarným uměním a literaturou.

In English

The article treats depictions of purgatory from without (as medium, symbol, iconographic type), as well as from within (as means of expression, which are set in a broader context of communication and perception). Purgatory was a theme determined by religion and thus invites reflections on the role of art as a medium of the Counter Reformation. Given that the purgatory theme functioned as a means of religious self-definition and teaching, the message of the painting and its intelligibility for the contemporary recipient were key. The study therefore considers: 1) the visualization of physical and spiritual categories; 2) the use of symbols and iconographic schemes; 3) the two basic levels of communication in an artwork: communication in the painting and communication through the painting; 4) points of intersection between visual art and literature.

Links

MUNI/21/MAL/2008, interní kód MU
Name: Oltáře duší v očistci jako fenomén barokní kultury na Moravě
Investor: Masaryk University