C 2009

Odběratelé, zákazníci (B4)

KLAPALOVÁ, Alena

Basic information

Original name

Odběratelé, zákazníci (B4)

Name (in English)

Customers (B4)

Authors

KLAPALOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Konkurenční schopnost podniků. Analýza faktorů hospodářské úspěšnosti. Druhá etapa, p. 189 - 215, 26 pp. 1. 2009

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/09:00038130

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-5058-7

Keywords (in Czech)

zákazníci; stabilita; teritorium; obchodní strategie

Keywords in English

customers; stability; territory; business strategy

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2010 15:59, doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola prezentuje výsledky primární analýzy věnované vybraným ukazatelům týkajícím se vztahu podniku k zákazníkům, resp. odběratelům. Sledovanými ukazateli byly uplatňována obchodní strategie, struktura typů zákazníků a jejich podíly na tržbách, stabilita zákazníků dle typů zákazníků, teritorium zákazníků a míra specifičnosti produktů analyzovaných podniků. Nejméně zastoupenou strategií je strategie zacílení se na úzký segment kombinovanou s využitím konkurenční výhody nízkých nákladů. Strategičtí zákazníci tvoří více než polovinu tržeb na úkor ostatních odběratelů. Zakázky financované z veřejných zdrojů představují podíl pouze necelých čtrnáct procent. Strategičtí odběratelé vykazují taktéž i vyšší míru stability než ostatní odběratelé. Převážná většina zákazníků je z regionu a dalšího tuzemska na úkor zahraničních zákazníků. Více než polovina podniků nabízí spíše standardizované produkty než produkty specifické.

In English

Chapter presents the results of primary analysis applied to the chosen indicators concerning the relationship of company to the customers. Followed-up indicators were realized business strategy, customers types structure and their sales share, customers stability, territory of customers and the rate of products specificity of the analyzed companies. The less realized strategy is the cost focus strategy. Strategic customers represent more than half of the sales compared to other customers. Orders financed from the public resources create the share of less than fourteen percents. Strategic customers embody also the higher stability compared to other customers. The prevalent majority of customers is from the region or the rest of the country at the accord of the abroad. More than a half of companies offer rather standardized products than special products.

Links

1M0524, research and development project
Name: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy