Detailed Information on Publication Record
2009
Odběratelé, zákazníci (B4)
KLAPALOVÁ, AlenaBasic information
Original name
Odběratelé, zákazníci (B4)
Name (in English)
Customers (B4)
Authors
KLAPALOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Konkurenční schopnost podniků. Analýza faktorů hospodářské úspěšnosti. Druhá etapa, p. 189 - 215, 26 pp. 1. 2009
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/09:00038130
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-210-5058-7
Keywords (in Czech)
zákazníci; stabilita; teritorium; obchodní strategie
Keywords in English
customers; stability; territory; business strategy
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2010 15:59, doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
V originále
Kapitola prezentuje výsledky primární analýzy věnované vybraným ukazatelům týkajícím se vztahu podniku k zákazníkům, resp. odběratelům. Sledovanými ukazateli byly uplatňována obchodní strategie, struktura typů zákazníků a jejich podíly na tržbách, stabilita zákazníků dle typů zákazníků, teritorium zákazníků a míra specifičnosti produktů analyzovaných podniků. Nejméně zastoupenou strategií je strategie zacílení se na úzký segment kombinovanou s využitím konkurenční výhody nízkých nákladů. Strategičtí zákazníci tvoří více než polovinu tržeb na úkor ostatních odběratelů. Zakázky financované z veřejných zdrojů představují podíl pouze necelých čtrnáct procent. Strategičtí odběratelé vykazují taktéž i vyšší míru stability než ostatní odběratelé. Převážná většina zákazníků je z regionu a dalšího tuzemska na úkor zahraničních zákazníků. Více než polovina podniků nabízí spíše standardizované produkty než produkty specifické.
In English
Chapter presents the results of primary analysis applied to the chosen indicators concerning the relationship of company to the customers. Followed-up indicators were realized business strategy, customers types structure and their sales share, customers stability, territory of customers and the rate of products specificity of the analyzed companies. The less realized strategy is the cost focus strategy. Strategic customers represent more than half of the sales compared to other customers. Orders financed from the public resources create the share of less than fourteen percents. Strategic customers embody also the higher stability compared to other customers. The prevalent majority of customers is from the region or the rest of the country at the accord of the abroad. More than a half of companies offer rather standardized products than special products.
Links
1M0524, research and development project |
|