KLAPALOVÁ, Alena. Odběratelé, zákazníci (B4) (Customers (B4)). In Konkurenční schopnost podniků. Analýza faktorů hospodářské úspěšnosti. Druhá etapa. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 189 - 215, 26 pp. 1. ISBN 978-80-210-5058-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odběratelé, zákazníci (B4)
Name (in English) Customers (B4)
Authors KLAPALOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Konkurenční schopnost podniků. Analýza faktorů hospodářské úspěšnosti. Druhá etapa, p. 189 - 215, 26 pp. 1. 2009.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/09:00038130
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-5058-7
Keywords (in Czech) zákazníci; stabilita; teritorium; obchodní strategie
Keywords in English customers; stability; territory; business strategy
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D., učo 1126. Changed: 9/4/2010 15:59.
Abstract
Kapitola prezentuje výsledky primární analýzy věnované vybraným ukazatelům týkajícím se vztahu podniku k zákazníkům, resp. odběratelům. Sledovanými ukazateli byly uplatňována obchodní strategie, struktura typů zákazníků a jejich podíly na tržbách, stabilita zákazníků dle typů zákazníků, teritorium zákazníků a míra specifičnosti produktů analyzovaných podniků. Nejméně zastoupenou strategií je strategie zacílení se na úzký segment kombinovanou s využitím konkurenční výhody nízkých nákladů. Strategičtí zákazníci tvoří více než polovinu tržeb na úkor ostatních odběratelů. Zakázky financované z veřejných zdrojů představují podíl pouze necelých čtrnáct procent. Strategičtí odběratelé vykazují taktéž i vyšší míru stability než ostatní odběratelé. Převážná většina zákazníků je z regionu a dalšího tuzemska na úkor zahraničních zákazníků. Více než polovina podniků nabízí spíše standardizované produkty než produkty specifické.
Abstract (in English)
Chapter presents the results of primary analysis applied to the chosen indicators concerning the relationship of company to the customers. Followed-up indicators were realized business strategy, customers types structure and their sales share, customers stability, territory of customers and the rate of products specificity of the analyzed companies. The less realized strategy is the cost focus strategy. Strategic customers represent more than half of the sales compared to other customers. Orders financed from the public resources create the share of less than fourteen percents. Strategic customers embody also the higher stability compared to other customers. The prevalent majority of customers is from the region or the rest of the country at the accord of the abroad. More than a half of companies offer rather standardized products than special products.
Links
1M0524, research and development projectName: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy
PrintDisplayed: 27/4/2024 12:50